Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3

Téma: RAF

RAF 29. čec 2020 11:21 #12014

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Hrdinové z bombardérů. Jak bojovali a umírali naši letci z 311. perutě RAF

www.idnes.cz/technet/vojenstvi/311-cesko...200724_vojenstvi_erp

R/6

U tohoto článku mě tak vletělo do hlavy jak ten čas strašně letí.

Když jsem byl v roce 1990 v Anglii na oficiálních setkáních tak to bylo k 50. výročí bitvy o Británii a současně 50. výročí založení našich perutí a dnes je to už 80. výročí. Ani se tomu jednomu nechce věřit.

L. F.

Fotogalerie:

027 veteráni i s doprovody jdou k čs. památníku padlým čs. vojákům na hřbitově v Brookwoodu
028 F. Fajtl stojí před našim památníkem. Každý stát má zde svoji sekci
030 po úvodním slovu měl promluvu kněz
032 část veteránů před památníkem
024 u vstupní brány hřbitova – vpravo Peřina a Maňák a úplně vzadu s baretkou Petr Uruba
025 major Maňák byl 28.8.1943 na holandském pobřeží sestřelen flakem
080 letci z 311. perutě na základně britského letectva v Honningtonu
085 pietní vzpomínka před radnicí v Thettfordu
090 East Wretham – kostelík u kterého se pohřbívali padlí z perutě
093 část hřbitůvku věnovaného našim padlým
007 Runnymede – pietní areál pro padlé letce kteří nemají známý hrob (sestřeleni nad mořem a jinde a zůstali nezvěstní)
010 veteráni salutují u centrálního památníku
014 vlevo gen. Mrázek a 4. zleva Alois Konopický, zbrojíř u perutě
016 památník je stavěn do čtverce a po jeho vnitřním obvodě jsou mramorové desky ve tvaru rozevřené knihy s vyrytými jmény padlých. Těch je zde přes 20 000.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

RAF 13. čec 2020 16:33 #11949

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Bili se jako lvi. Příběh slavné 310. československé stíhací perutě RAF

www.idnes.cz/technet/vojenstvi/raf-310-c...154822_vojenstvi_hm1

R/6
The administrator has disabled public write access.

RAF 12. čec 2020 19:53 #11945

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
V Bubenči si připomněli 80. výročí bitvy o Británii a její československé účastníky.

www.novinky.cz/domaci/clanek/v-bubenci-s...e-ucastniky-40330235


R/6
The administrator has disabled public write access.

RAF 10. čec 2020 15:33 #11939

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Nejslavnější bitvu Velké Británie vybojovali stíhači Královského letectva

www.idnes.cz/technet/vojenstvi/bitva-o-b...223748_vojenstvi_erp

r/6
The administrator has disabled public write access.

RAF 04. čec 2020 05:28 #11908

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Pražské gymnázium odhalilo desku válečnému letci Dudovi, účastníku bitev o Francii a Británii

www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/prazske...-a-britanii-40329407

R/6
The administrator has disabled public write access.

RAF 26. dub 2020 17:06 #11646

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
ZEMŘEL POSLEDNÍ POLSKÝ PILOT ZE DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY

Jerzy Główczewski zemřel ve věku 97 let. Byl posledním polským pilotem, který bojoval za druhé světové války v RAF proti Německu. Zvládl za svou kariéru přes stovku misí.

Jerzy Główczewski se narodil roku 1922 ve Varšavě.

Po invazi Němců do své země uprchl do Izraele, kde maturoval na polské střední škole v Tel Avivu. Po škole se přidal k dobrovolnické Karpatské střelecké brigádě. V Británii dostal letecký výcvik a v řadách 308 polské stíhací perutě Město Krakov začal létat na stíhačkách Spitfire.

Na konci roku 1944 ve velké letecké bitvě nad Gentem sestřelil německou stíhačku Focke Wulf 190. Byl také mnohokrát sestřelen, jak sám řekl v jednom rozhovoru, ani by to nespočítal. Naštěstí se mu vždy podařilo se zachránit a nebyl nikdy těžce zraněn.

Kromě sestřelu Focke Wulfu napadal především vojenské železniční transporty a menší pohyblivé cíle, jako obrněná vozidla.

Za svou službu byl vyznamenán třemi polskými Kříži za statečnost a letectvo opustil v hodnosti seržanta. Po válce žil dva roky ve Francii a pak se vrátil do Polska. Později emigroval do Spojených států.

Napsal tři knihy vzpomínek:
Accidental Soldier (2003)
Optimist After All (2004)
The Last Fighter Pilot (2017).

Pilot Główczewski zemřel 20. dubna v New Yorku.

Zdroj:extraktory.cz
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

RAF 23. dub 2020 16:58 #11636

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Hudební videoklip "TŘISTAJEDENÁCTKA"




R/6
The administrator has disabled public write access.

RAF 25. úno 2020 09:47 #11342

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Generál Emil Boček - pilot RAF - SPITFARE.

www.pametnaroda.cz/cs/bocek-emil-1923
The administrator has disabled public write access.

RAF 26. pro 2019 06:12 #11065

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
JOSEF ČAPKA - SMRTI V LETADLE UNIKL JEN TĚSNĚ.

JEN PATNÁCT ČESKOSLOVENSKÝCH LETCŮ V CELÉM BRITSKÉM KRÁLOVSKÉM LETECTVU ZÍSKALO ZA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY TAK VYSOKÉ VYZNAMENÁNÍ JAKO RODÁK Z KOKOR NA PŘEROVSKU JOSEF ČAPKA.


„VŠICHNI PILOTI SE ZABIJÓ“

Na svět přišel 23. prosince 1915.

Zlomem v jeho životě byl okamžik, kdy si v aeroklubu zaplatil vyhlídkový let.
„Od toho okamžiku jsem věděl, že po ničem jiném netoužím víc, než sám létat,“ řekl o desítky let později sám Čapka.
V sedmnácti letech, když studoval na průmyslovce elektrotechniku, chtěl Čapka narukovat jako pilot k československému letectvu. A tady narazil na první překážku.

„Nebyl jsem plnoletý, a tak jsem k létání musel dostat písemný souhlas rodičů. Tatínka jsem přesvědčil snadno, ale maminka odmítla a svůj postoj vyjádřila slovy: Všichni piloti se zabijó,“ vylíčil Čapka.
V letech 1936 a 1937 tak Čapka v Olomouci absolvoval letecký výcvik.

Nejprve vše směřovalo k tomu, že z něj bude stíhač, velitelé jej ovšem k jeho nelibosti přeložili do Brna k bombardérům. Tehdy byla druhá světová válka za dveřmi, sousednímu Německu už čtyři roky coby kancléř vládl Adolf Hitler.

Po obsazení Československa se krátce v Olomouci zapojil do odboje, poté se rozhodl, že odejde bojovat s nacisty do zahraničí. Stejně jako řada dalších pilotů vyrazil nákladním vlakem tajně do Polska. Projel přes hlídané hranice, zakrátko vstoupil do francouzské cizinecké legie.

V Němci napadené Francii útočil s bombardéry na postupující jednotky, pád Francie ale zastavit nešlo.
A tak se Čapka s dalšími stovkami letců ocitl v Anglii. V hodnosti seržanta ho přidělili k 311. československé bombardovací peruti. Po výcviku a výuce angličtiny začal létat se stroji Wellington. Čekaly ho nálety na nepřítele.

PILOTOVY TALISMANY: NEPRANÉ FIALOVÉ SPODKY A MEDAILONEK

Poprvé se s tímto bombardérem a se svou posádkou dostal do boje koncem roku 1940 nad Němci obsazeným přístav ve francouzském městě Boulogne.

Čapka měl za války talismany, jak ale po letech přiznal, před nervozitou ho tehdy neochránily. Šlo o svatomariánský medailonek a nevyprané fialové spodky z cizinecké legie, jež si před letem natáhl na běžné prádlo.
„Bez nich bych nebyl letěl a dobře vím, že také ostatní piloti věřili podobným, třeba i směšným pověrám“ vzpomínal Čapka na chvíle před svým prvním bojovým letem za RAF.

Trval tři hodiny, Čapkův tým byl úspěšný. Jejich pumy zničily molo a přilehlé sklady.
S bombardérem, jenž jen sám o sobě vážil přes osm tun, se musel vyhýbat světlometům a střelbě protiletadlových děl. Čapka vzpomíná, že se přitom doslova koupal ve vlastním potu.

Postupně se z něj ale stal zkušený bojovník, jeden z nejlepších, kteří za Československo v Británii válčili. Navíc byl vůbec prvním příslušníkem 311. perutě, jenž úspěšně ve zdraví dokončil takzvaný operační turnus neboli mezi letci pověstnou „túru“ dvou set předepsaných operačních hodin.

Dokonce při tom získal jako jeden z prvních Záslužnou leteckou medaili (DFM) – nejvyšší vyznamenání, které může poddůstojník RAF obdržet. Z československých letců ho přitom získalo za celou válku pouhých patnáct mužů.
Posléze Čapka přešel od bombardérů k nočním stíhačům, blížil se však jeho poslední let. Smrti se vyhnul jen tak tak.

Odstartoval 27. června 1944, v té době byl tři týdny ženatý s Rhodou Woodhousovou, jež u RAF sloužila v Ženských pomocných leteckých sborech.

Paradoxní je, že stroj kokorského rodáka při osudné akci zasáhly střely z amerického bombardéru Liberator – tedy letounu, který Čapka počítal mezi spojence.
Byl těžce zraněn, při řízení vážně poničené stíhačky náhle ztratil zrak. Přesto se pokusil nouzově přistát, rychle letící letoun chtěl zpomalit o stromy. Náraz však jeho stíhačku rozerval na dvě části.

Kokorský rodák přežil, čekala ho série mimo jiné i plastických operací a měsíce plné bolesti. Přišel o levé oko, za knipl se tak vrátit nemohl.

Ve svých vzpomínkách se zabývá i tím, proč po něm spojenecký letoun pálil. S těžko uvěřitelným vysvětlením přišel za Čapkou do nemocnice zpravodajský důstojník RAF. Onen americký letoun měl být strojem, jehož se již dříve po sestřelení nad Německem zmocnili nacisté.

„Dali jej dohromady, že mohl jen taktak létat, a pak ho posílali na ‚pirátské‘ akce. Dosud ale nevím, věřím-li tomu či ne,“ přemítal Čapka. Válku ovšem přežil, je držitelem řady cenných vyznamenání. Po skončení bojů se i s Rhodou vrátil do Československa, v Olomouci sloužil na leteckém učilišti jako velitel letové kontroly.

Blížila se ovšem další válka – tentokrát studená. Moci se v zemi po únoru 1948 chopili komunisté, Čapka na základě vykonstruovaných obvinění a nespravedlivého soudu skončil ve vězení.

Za mřížemi ztratil šest a půl roku života, změnilo se to v prosinci 1954. Zbytek trestu mu byl prominut na nátlak britských diplomatických míst, tlačených manželkou Rhodou.

Na konci května 1957 se pak v Londýně opět setkal s milovanou Rhodou. Našel si práci jako elektrikář v jedné londýnské elektrárně, ale utrpení z války a z komunistických věznic na jeho zdraví zanechalo vážné šrámy. Zemřel na těžký infarkt 27. července 1973.

Zdroj: idnes.cz
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

RAF 12. srp 2019 20:05 #10382

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
ALOIS VAŠÁTKO
(25. srpna 1908 Čelákovice – 23. června 1942- v boji)

Nejúspěšnější československý letecký důstojník v době druhé světové války. Spolu s Josefem Františkem a Karlem Kuttelwascherem byl jedním z nejúspěšnějších československých stíhacích pilotů války.

Narodil se v Čelákovicích.

Rodina se přestěhovala do Týniště nad Orlicí. Po maturitě s vyznamenáním na Učitelském ústavu v Hradci Králové. 1. října 1928 nastoupil základní vojenskou službu v Československé armádě u dělostřelectva.

Po ukončení prezenční služby v hodnosti podporučík začal v roce 1929 studovat na Vojenské akademii v Hranicích, z níž byl v červenci 1931 vyřazen jako poručík. Vystřídal mnohá zařazení v rámci československého dělostřelectva, velel i 2. baterii 7. dělostřeleckého pluku v Olomouci, a působil jako instruktor v Dělostřeleckém učilišti, od 1. října 1935 v hodnosti nadporučíka. V roce 1935 absolvoval kurs letounových pozorovatelů ve Vojenském leteckém učilišti v Prostějově, a ke dni 31. 12. 1936 byl od dělostřelectva přeložen k letectvu.

Od 15. listopadu 1937 byl velitelem 14. pozorovací letky 2. leteckého pluku Dr. E. Beneše v Olomouci, vyzbrojené dvouplošníky Letov Š-328. V letech 1937 až 1938 zde absolvoval i pilotní výcvik.

Po Mnichovské dohodě se v červenci 1939 nelegálním přechodem státní hranice dostal do Polska, kde se prostřednictvím československého konzulátu v Krakově přihlásil do nově vznikajících československých jednotek.

Spolu s dalšími Čechoslováky odplul z přístavu Gdyně 28. července na palubě lodi Chrobry do Francie. Po začátku druhé světové války byl zařazen do stavu Armée de l'air. Po zařazení ke stíhačům se přeškolil v pilotní škole v Chartres, kde byl 1. května povýšen na kapitána letectva.
Létal na amerických letounech Curtiss H-75. Během bitvy o Francii sestřelil dvanáct nepřátelských letadel jistě a dvě pravděpodobně a stal se tak nejúspěšnějším československým pilotem a pátým nejúspěšnějším esem Armée de l'air tohoto střetnutí.

Po porážce Francie, cestou přes Maroko a lodí přes britský Gibraltar se dostal do velšského Cardiffu. Sloužil u 312. československé stíhací perutě na Hurricanech a účastnil se bitvy o Británii.

Společně s poručíkem Denysem Gillamem a seržantem Josefem Stehlíkem zaznamenal její první vítězství, když 8. října1940 nad Liverpoolem sestřelili německý bombardér Junkers Ju 88.

28. října 1940 povýšen na štábního kapitána a od 7. listopadu byl velitelem letky „B“ peruti.
Na post velitele 312. perutě byl povýšen 5. června 1941. Na základě zkušeností s operacemi peruti v sestavě Kenleyského wingu (křídla) RAF začal prosazovat vznik stejného seskupení z československých stíhacích perutí, a poté co Československé křídlo vzniklo, stal se 1. května 1942 jeho prvním velitelem.
]
Alois Vašátko byl zabit v akci 23. června 1942, když se jeho stroj Supermarine Spitfire Mk.VB v souboji se skupinou letounů Fw 190 srazil s letadlem Wilhelma Reuschlinga ze 7./JG 2 a spadl do vod kanálu La Manche nedaleko mysu Start Point. Vašátkovo tělo nebylo nikdy nalezeno.

Se čtrnácti jistými a čtyřmi pravděpodobnými vzdušnými vítězstvím byl třetím nejúspěšnějším československým stíhacím pilotem za dobu války, po nadporučíkovi Karlu Kuttelwascherovi (20 jistých sestřelů a 2 pravděpodobné) a četaři Josefu Františkovi (17 jistých a 1 pravděpodobné vítězství).

Posmrtně byl Alois Vašátko povýšen do hodnosti majora (28. října 1942) a později na podplukovníka letectva (1. května 1944).

V roce 1991 povýšen do hodnosti plukovníka in memoriam a 7. března 1992 byl rozkazem prezidenta republiky povýšen do hodnosti generálmajora in memoriam.

VYZNAMENÁNÍ
• Řád Bílého lva za vítězství I. třídy (11. listopadu 1949)[4]
• třikrát | | Československý válečný kříž 1939
• dvakrát | Československá medaile Za chrabrost před nepřítelem
• francouzský Legion d’honneur (Chevalier) (rytíř řádu Čestné legie)
• Croix de guerre se sedmi palmami
• britský Záslužný letecký kříž v den jeho smrti
• Řád Milana Rastislava Štefánika III. třídy (1992)
• Pamětní medaile československé armády v zahraničí, se štítky F a VB
• Československá vojenská medaile za zásluhy , I. stupeň
• britská Defence Medal
• britská War Medal
• 1939–1945 Star , se štítkem za účast v bitvě o Británii
• Air Crew Europe Star

Zdroj: wikipedie
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3
Vygenerováno za 0.223 sekund