Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3

Téma: OSOBNOSTI

OSOBNOSTI... 23. srp 2019 09:13 #10444

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Petr URUBA- VOJÁK.

Petr URUBA - LETEC

Petr URUBA- skvělý člověk.

Měl jsem tu možnost být nazýván jeho přítelem. Mnohokrát jsem s ním komunikoval telefonicky; byli s mým strýcem, letcem, vojákem Doubkem,velcí kamarádi. Jemu vděčím za pomoc s překladem strýcovy knihy. S vysvětlením některých pojmů, které jsem až do té doby neznal.
Příkladmo: tzv. Officers Mess, Sergeants Mess atd.

Plukovník znal několik řečí.
Po válce se podílel na zaškolování izraelských pilotů u nás.
Naživo jsem se s ním potkal právě na té akci padesátého výročí Bitvy o Anglii v Londýně.
Byl jsem s ním v kontaktu až takřka do jeho smrti. Zemřel v Praze. V nemocnici ve Střešovicích...

Jeho paní mně říkala, fyzicky je naživu... bohužel, duševně ...

Plukovník Petr URUBA NEBYL! zapomenut!

Dokud žili jeho kamarádi,mezi sebou komunikovali.

Zapomenul na něj jen režim. To nebyl ostatně sám.

Přílohy k doplnění:

Sken z publikace popisující skutečnost:

FAKTUM:
LETOUN nebyl sestřelen!
Kapitán letounu pilot Cigoš přistál po chybě navigátora na okupovaném území Francie!!


Lubomír Faitz- redaktor vojenského letectví

Fotogalerie:

Foto Č. 4 East Wretham: P. Uruba: klečí na pravé noze vpředu (všichni jsou bývalí příslušníci 311. perutě), stíhači byli v tu dobu v Duxfordu. )

Foto Č.3: čtyři útěkáři z roku 1939 – zprava Doubek, Uruba, Krauz a Mlejnecký, v Praze 1992

Foto č.2: na fotografii ze zajetí jsou: Uruba Petr, Novotný Emanuel, Kopal Gustav, Knotek František, Šesták Augustín.Je z ledna 1942, zajatecký tábor v Barthu.
Bušina Emil, navigátor z posádky je pohřben v Brně.

Foto č.1 :Uruba Petr
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 24. říj 2018 11:07 #8658

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
STANISLAV PEROUTKA


smerovka.cz/hrdinove-oblohy/stanislav-pe...mE2HPor6aWYX7LlPYdgM

R/R

Mnoho dlužíme těm skvělým chlapům i děvčatům na rychlých křídlech; jsme velmi vděčni našim novým spolupracovníkům za odkazy, nebo jen typy!!
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 07. říj 2018 08:04 #8575

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
U RAF sloužili nejen hrdinové, ale i kolaboranti, zrádci..dnes přinášíme o jednom z nich.

AUGUSTÝN PŘEUČIL – ZRÁDCE!!
Narodil se 3.července 1914 na samotě zvaná Závist
Absolvoval letecký výcvik a naposled sloužil u 6. pozorovací letky Leteckého pluku T. G. Masaryka.

Po vzniku Protektorátu Čechy a Morava požádal Augustýn Přeučil orgány Říše o přijetí do Luftwaffe. Byl ovšem odmítnut, protože nebyl Němec.

Po tomto odmítnutí se Přeučil rozhodl odejít za hranice. Chtěl se dostat do Brazílie a získat tam místo dopravního pilota. V polovině července 1939 si vyřizoval vízové dokumenty na brazilském konzulátu a při odchodu z budovy byl venku zatčen a získán pro spolupráci s Gestapem.

Úkol - vetřít se do československého zahraničního odboje a podávat zprávy především o letectvu. Stal se z něj agent s krycím jménem Gustav. V režii Gestapa přešel Augustin Přeučil hranice v noci z 22. na 23. července 1939 u Fryštátu a dostal se bez problému do na čs. konzulát do Krakowa.

Přeučil tedy zradil v době, kdy se zahraniční letectvo teprve začínalo formovat a byl vyslán plnit zpravodajské úkoly. Prošel Polsko a Francii, stejně tak jako všichni ostatní českoslovenští piloti. U své jednotky v Anglii neměl zrovna dobrou pověst, vyhýbal se bojům a byl neoblíbený.
Oženil se s mladou Angličankou, prý proto, aby se vyhnul aktivní službě. Přelétával letadla a nebojoval.

V září roku 1941 dostal úkol ukrást letadlo (kvůli novému radarovému přístroji, který Luftwaffe potřebovala).
Přeučil sloužil v té době v hodnosti Flight Sergeant (F/Sgt) u operačně výcvikové jednotky 55. OTU v Usworthu. K útěku (18. Září 1941) použil stroj Hurricane Mk.I sériového čísla W9147 s trupovým označením PA-A.

Přeučil přistál na okupovaném území u obce Ortho, poblíž Bastogne v Belgii. Místní obyvatelé se mu snažili nezištně pomoci k útěku, ale nepokusil se ani zničit stroj a místní rodinu navíc udal (dva z místních byli popraveni.

Přeučil sám nadále pracoval pro pražské gestapo a cílem jeho provokací se stal domácí odboj a rovněž se podílel na „vyšetřování“ zajatých čs. letců. Po válce na něj byl brzy vydán zatykač, byl záhy vypátrán, zatčen a po vyšetřování jeho činnosti odsouzen a popraven oběšením.

Zdroj: historieblog.cz

V příloze článek o A. Přeučilovi z časopisu Letectví a kosmonautika
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 06. říj 2018 13:08 #8572

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 26. zář 2018 19:24 #8532

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Karel KUTTELWASCHER – nejlepší přepadový stíhač RAF

Karel Kuttelwascherse narodil 23. září 1916 ve vesnici Svatý Kříž u Havlíčkova Brodu.

Dobrovolně se přihlásil do čs. letectva a sloužil jako stíhač nejdříve u 44. stíhací perutě 1. leteckého pluku v Praze, později ve 32. peruti 4. leteckého pluku v Hradci Králové.

Po německé okupaci odešel Kut v létě do zahraničí, kde se po vzoru legií z Velké války začaly tvořit jednotky zahraniční čs. armády. Po krátkém zařazení u francouzské cizinecké legie nastoupil spolu s dalšími 12 krajany službu bojového stíhače u eskadrily „Pirátů“. Ta byla vyzbrojena zastaralými typy Morane Saulnier MS.406, ale během bojů dostala nejnovější francouzské stíhačky Dewoitine D520. Kut v létě 1940 v Bitvě o Francii dosáhl šesti sestřelů německých letounů.

Po porážce „la belle France“ přeletěl Středozemní moře a přistál v Alžíru. Kut s dalšími devíti Čechy rozhodl od perutě odejít a z marocké Casablancy dopluli na palubě britského křižníku do Anglie.

V té době se už nad ní odehrávala legendární Bitva o Británii.

Svého prvního oficiálně uznaného sestřelu dosáhl 8. dubna 1941. Během jara se jeho skóre zvýšilo o další dva sestřelené Němce. V létě 1942 obdržel řád DFC a byl také povýšen do první důstojnické hodnosti. Převzal také velení nad 1. letkou.

1. peruť prováděla pravidelné noční extrémně nebezpečné výpady osamocenými letouny nad Francií- tzv. Night Intruder, při kterých si Kut vydobyl svou legendární pověst. Šlo o ničení německých bombardérů přímo nad jejich letišti buďto při startu nebo přistání, stále ale pod ochranou protileteckých baterií. Během tří měsíců trvání operací Night Intruder Kut sestřelil 15 (někdy se uvádí 16) německých bombardérů a dalších pět poškodil. Bylo to 75% všech úspěchů jeho perutě.

V noci na 5. května 1942 nad St André navíc dokázal - jako jediný noční stíhač v historii RAF - získat hned tři vítězství nad německými bombardéry, a to jen v rozmezí pouhých čtyř minut.

8. července 1942 byl Kuttelwascher, už podruhé dekorovaný řádem DFC, převelen k 23. stíhací peruti, u které létal na noční akce s legendárním dřevěným letounu Mosquitol. Od října 1942, po nalétání povinného turnusu bojových hodin, byl převelen na Čs. letecký inspektorát a v červnu 1943 byl odeslán na půlroční misi do USA a Kanady, kde přednášel a cvičil svou unikátní taktiku nočních letů

Po návratu do Británie 1943 byl Kut přemístěn k 32. servisní jednotce, kde až do konce války zalétával opraveně letadla, včetně těžkých čtyřmotorových bombardérů Lancaster a Halifax. Celkem za svou kariéru pilotoval rovných 60 typů letadel.

Po skončení 2. světové války se Kut vrátil i s rodinou, která se mezitím rozrostla o další dvě děti do svobodného Československa. Jeho velšská manželka si však v cizím prostředí nezvykla a za pár měsíců se i s dětmi vrátila zpět do Británie. Kurt pak 26. května 1946 odletěl z Československa zpět do Británie, kde o čtyři měsíce později obdržel britské občanství.

Karel Kuttelwascher zemřel 17. srpna 1959. Bylo mu necelých 43 let.

Československý pilot a spojenecké letecké eso Karel Kuttelwascher, držitel 2 vyznamenání DFC, 5 čs. válečných křížů, francouzského Croix de guerre a řady dalším medailí, má během války potvrzených 18 sestřelů ve Velké Británii (z toho 15 v noci) plus dalších 6 z bitvy o Francii. Dále poškodil 5 německých letadel. Toto skóre z něj dělá oficiálně nejúspěšnějšího čs. stíhače 2. světové války a šestého nejlepšího spojeneckého nočního stíhače vůbec (přičemž svých úspěchů dosáhl prakticky jen během tří měsíců a na letadle, které nemělo radar).

V roce 2000 byl in memoriam povýšen do hodnosti generála.

Redakčně kráceno

Zdroj: Securitymagazin + Roger Darlington- Noční jestřáb
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 18. zář 2018 18:14 #8489

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 16. zář 2018 14:43 #8475

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 08. zář 2018 09:03 #8436

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
REIMUND PŮDA

Narodil se 8. srpna 1912.

Byl členem československé akrobatické skupiny – ta v roce 1937 zvítězila na IV. ročníku mezinárodní letecké přehlídky v Curychu.

Ještě před začátkem druhé světové války uprchnul přes Polsko do Francie, kde po jejím napadení sestřelil tři nepřátelské letouny.

Po pádu Francie utekl do Spojeného království. 17. srpna 1940 byl zařazen do 310. československé stíhací perutě v Duxfordu. Během Bitvy o Británii sestřelil další dvě nepřátelská letadla.

5. listopadu 1940 byl sestřelen, ale podařilo se mu zachránit na padáku.

Od počátku roku 1941 působil jako letecký instruktor, vycvičil nejméně 35 dalších našich vynikajících pilotů. K aktivnímu létání se vrátil v roce 1943 jako pilot dopravní perutě.

Po konci války létal u Československých aerolinií.

V dubnu 1948 byl vyslán na konferenci dopravních pilotů do Londýna. V Británii zůstal a po náročném prověřování jej přijali zpět k RAF.

U britského Královského letectva sloužil až do roku 1954. Během války v Koreji přelétával britské stíhačky do Singapuru, odkud dále putovaly námořní cestou. Za svou kariéru nalétal na sedm tisíc hodin, vystřídal 82 typů letadel.

Po listopadu 1989 byl plně rehabilitován a povýšen do hodnosti plukovníka. V roce 2000 byl jmenován brigádním generálem.

Zemřel v březnu 2002.

Podrobný životopis v příloze.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 30. srp 2018 16:19 #8379

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
PLK. FRANTIŠEK TRUHLÁŘ - NEBESKÝ JEZDEC .

LOMNICE NAD POPELKOU

Narozen v roce 1917, tamtéž.

Sportovec lnoucí k letectví.

Maturant 1936 – rekrut 22. pěšího pluku Čáslav. 1937 - Vojenská akademii v Hranicích na Moravě. 1938 .Poručík letectva - Hradec Králové; poté Letecká škola Prostějov.

15. březen 1939. LETEC se s okupací vlasti nesmířil.

24. ledna 1940.opustil Protektorát- v březnu 1940 v Agde, Koncem května byl přemístěn do Depot De Guerre v Bordeaux.

Před pádem Francie por. František Truhlář odletěl do Hendonu.

Letecká škola RAF v Cosfordu , Přidělen ke 311. čs. bombardovací peruti RAF v Honingtonu,

Zařazen do RAF jako P/O (Pilot/Officer), později zadní střelec AG (Air Gunner) dvoumotorového bombardovacího letounu Vickers-Armstrongs Welligton Mk.Ic.

Říjen 1940 – po nárazu do ocelových poutacích lan jedné z hustých balonových přehrad se bombardér zřítil. F. Truhlář s těžkými popáleninami přežil. Podstoupil řadu plastických operací.

Březen 1942 – návrat k létání k 312. československé stíhací peruti RAF

Červen 1944 – havárie letounu, Opět těžce popálen. Přemístěn do nemocnice Královny Viktorie v East Grinsteadu.

Zde se seznámil s pilotem Jimmy Wrigtem. PŘÍTELEM.

Rok 1946. Vlast..Letecký pluk 12. Praha-Kbely..

1. října 1946 : povýšen na majora letectva.

3. prosince 1946 při letu se strojem Supermarine Spitfire LF Mk.IXe OX-1 (TE562) hodinu po poledni nad Lomnici zachytil při akrobacii o střechu domu.

Leteckou havarii nepřežil.

V příloze podrobný životopis Františka Truhláře.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 25. srp 2018 20:00 #8355

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Alois VAŠÁTKO (nar. 1908) - DFC - československý letecký důstojník RAF- třetí nejúspěšnější stíhací pilot II. světové války.

Pilotní výcvik v letech 1937-1938. Zařazen o odchodu z ČSR do stavu Armée de lair. V pilotní škole v Chartres povýšen na kapitána letectva. Létal na amerických CURTISS H-75.

Nad Kanálem sestřelil v bitvě o Francii 12 německých letadel, dva sestřely pravděpodobné.

Páté střelecké eso Armée de lair.

Po porážce Francie nastoupil službu u 212.československé stíhací perutě. Bitva o BRITÁNII. Již 8.října 1940 sestřelil nad Liverpoolem bombardér JUNKERS 88- 28.10.1940 povýšen na štábního kapitána, 7.11.1940 velitelem letky "B" peruti.

5.června 1941 povýšen na velitele 312.peruti. Zasloužil se o vznik seskupení československých stíhacích perutí - po jeho vzniku (Československého křídla) se stal 1.5.1942 jeho velitelem.

ZEMŘEL- 23.června 1942 po srážce svého stíhacího stroje SPITFARE Mk.Vb v souboji s německým esem W.Reitschlingem ( Fw 190) ze 7/ JG2 - KANÁL.

Stíhač, generál letectva I.M. Alois VAŠÁTKO byl VOJÁK!

Podrobný životopis A. Vašátka v příloze

Nepodařilo se správně zařadit dle pořadí. Proto 1, 3, 2.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3
Vygenerováno za 0.299 sekund