Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3

Téma: OSOBNOSTI

OSOBNOSTI... 10. bře 2024 15:01 #16406

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
JURIJ ALEXEJEVIČ GAGARIN

9. března uplynulo 80 let od narození prvního kosmonauta světa J.A. Gagarina.

O životě Jurije Gagarina bylo napsáno velice mnoho, snad vše, přesto si u příležitosti jeho nedožitých osmdesátin připomeňme hlavní body životopisu tohoto charismatického člověka.

Jurij Alexejevič Gagarin se narodil 9. března 1934 ve městě Gžatsku ve Smolenské oblasti. Jeho rodiče byli obyčejní zemědělci a vedli syna k práci.

Přežili těžké období německé okupace a v roce 1945 se celá rodina přestěhovala z vesnice Krušino do města Gžatsk (od roku 1968 nese název Gagarin). Tam Jurij absolvoval základní školu a 30. září 1949 začal navštěvovat učňovskou školu v Lubercích u Moskvy, kde získal výuční list jako slévač. V srpnu následujícího roku začal navštěvovat střední průmyslovou školu v Saratově. Od roku 1954 začal létat v Saratovském aeroklubu. Školu ukončil s vyznamenáním v roce 1955 a 10. října 1955 ukončil pilotní výcvik v aeroklubu. 27. října 1957 se oženil s Valentinou Gorjačevovou, která byla jeho věrnou spolubojovnicí po celý život. Narodily se jim dvě dcery Lena a Galja.

26. prosince téhož roku byl povolán k plnění úkolů na novém místě, kterým byl stíhací letecký pluk severní námořní flotily. Když se dověděl, že probíhá nábor kandidátů pro výzkum nové techniky, podal žádost o zařazení do této skupiny. 18. prosince 1959 prošel zdravotní komisí centrálního zdravotního ústavu letectva.

3. března 1960 představil generálporučík Kamanin vrchnímu veliteli letectva maršálovi Veršininovi skupinu vybraných letců – budoucích kosmonautů. Gagarin je mezi nimi. Společně s rodinou stěhuje do centra přípravy kosmonautů, kde začal 25. března tvrdý výcvik prvních kosmonautů. 12. dubna 1961 startuje jako první člověk do kosmu. Za svůj 108 minut trvající let je vyznamenán titulem Hrdina SSSR a povýšen do hodnosti majora. Na počest tohoto letu je od roku 1962 slaven 12. duben jako Den kosmonautiky.

Od té chvíle se v jeho životě změnilo prakticky vše. Stal se za dne na den opravdovou celebritou. Byl zván k návštěvám mnohých států, nesměl chybět u žádné významnější příležitosti, která probíhala za přítomnosti špiček tehdejšího SSSR. Nové postavení mu život neulehčovalo.

Již v roce 1964 byl jmenovám velitelem oddílu sovětských kosmonautů. V roce 1966 byl zvolen členem Mezinárodní astronautické akademie (International Academy of Astronautics, zkratka IAA). Tehdy se rovněž zařadil do výcvikového programu pro let nové kosmické lodi „Sojuz“. Byl určen jako náhradník Vladimíra Komarova, který letěl jako první v nové lodi a jeho let skončil tragicky - Komarov při letu zahynul.

Gagarin dále pokračoval ve studiu na Vojenské inženýrské akademii Žukovkého a 17.února 1968 získal, již jako plukovník, titul Inženýr - letec kosmonaut. Současně plnil povinnosti poslance Nejvyššího sovětu SSSR.

Zahynul 27. března 1968 za nejasných okolností při výcvikovém letu v letadle MIG-15UTI.
Kolem jeho smrti se v průběhu času objevilo mnoho spekulací, naposled jsme informovali o myšlenkách, které pronesl kosmonaut Leonov. Skutečná pravda o bezprostředních příčinách této katastrofy se již pravděpodobně nezjistí. Jisté je pouze to, že v té chvíli odešel ve věku pouhých 34 let člověk, který se do srdcí mnoha licí zapsal svým nepřekonatelným úsměvem a který stejně jako později Neil Armstrong na Měsíci, vykonal obrovský krok pro lidstvo.


Podle internetových zdrojů zpracoval: Pol (Kalo)

R/MŘ
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 06. úno 2024 15:39 #16347

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
PILOT, GENERÁL JOZEF KÚKEL

O MIGU 17 A GENERÁLU KÚKELOVI.VZPOMÍNKA NA JEHO POHNUTÝ LETECKÝ ŽIVOT.

Autor videa - Tomáš Jung



*****************

odkaz na video zaslal R/MŘ
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 14. lis 2023 16:49 #16221

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
PŘÍBĚH JEDINÉHO ČESKÉHO STÍHAČE, KTERÝ SI VYSTŘELIL NA ZEPPELIN

Jedním z hrstky československých létajících legionářů byl i AUGUSTIN CHARVÁT. Svou kariéru začal jako krejčí, aby se na konci Velké války stal jedním z našich nejzkušenějších letců. Významně se potom podílel i na budování prvorepublikového letectva. V roce 1931 tragicky havaroval na dvouplošníku Letov Š.16.

Zdroj: www.idnes.cz/technet/vojenstvi/pilot-aug...131558_vojenstvi_erp

R/2
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 20. bře 2023 16:31 #15762

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Poručík Apollo Soucek

Čech, kterého u nás téměř nikdo nezná, ale v USA mu postavili pomník na věky

Když v květnu 1961 nový americký prezident J. F. Kennedy oficiálně vyhlásil jako nový cíl americké kosmonautiky přistání amerických astronautů na Měsíci, inicioval tím jeden z nejambicióznějších programů v historii NASA. Ten byl nejdříve označován jen jako „let na měsíc“, ale když v roce 1963 končil americký program Mercury, vyvstala potřeba z mnoha praktických i propagandistických důvodů dát novému programu jméno. Kdo by čekal zdlouhavé zvažování různých variant, ten by se divil. Nové pojmenování bylo přijato téměř okamžitě po vyslovení návrhu – bylo vybráno jméno “Program Apollo”.

www.armyweb.cz/clanek/cech-ktereho-u-nas...ame=hpfeed.sznhp.box

The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 07. led 2023 18:43 #15618

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
JEDEN Z NEJÚSPĚŠNĚJŠÍCH BRITSKÝCH STÍHACÍCH LETCŮ DOUGLAS BADER ZVANÝ „ÚTĚKÁŘ S PROTÉZAMI“

Tento článek je o jednom z nejúspěšnějších britských stíhacích letců, DOUGLASU BADEROVI, který během své krátké válečné kariéry stíhače sestřelil 22 nepřátelských letounů. Kromě těchto velkolepých vzdušných vítězství se však proslavil i něčím jiným.

www.armyweb.cz/clanek/jeden-z-nejuspesne...y-utekar-s-protezami

r/2
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 05. pro 2022 16:48 #15525

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
MARTIN ŠONKA

Sára Robert: Martin Šonka: MŮJ LET DO NEBES

Inspirativní příběh akrobatického pilota Martina Šonky, jenž se v roce 2018 stal mistrem světa respektované letecké série Air Race.

Jeho cesta k absolutní světové špičce ale zároveň ukazuje, jak se vyplácí snít, protože i zdánlivě nereálné touhy mohou být – pokud tvrdě pracujete a jdete si za nimi – jednou naplněny.

Obyčejný kluk ze Sezimova Ústí, jak o sobě rád říká, se prosadil v odvětví, v němž často rozhodují peníze. Navzdory tomu, že jeho maminka byla samoživitelka, on s bratrem spával v kamrlíku na košťata a Česko není pro velké sponzory atraktivní lokací, z něj vyrostl elitní světový pilot.

A z anonymního muže se v tuzemsku stala respektovaná sportovní osobnost. Zpověď otce tří dětí zároveň doplňují rozhovory s jeho nejbližšími i velkými soupeři.

R/7
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 13. říj 2022 19:14 #15387

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
29.dubna 2022 zcela zapomenut ve věku 98 let zemřel poslední pilot 1. čs. smíšené letecké
divize Jiří Fochler.

www.pametnaroda.cz/cs/fochler-jiri-1924

R/JkK
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 01. čen 2022 20:32 #15030

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Zabití Heydricha má historickou hodnotu, říká expert. Mnoho věcí ale bylo jinak..

Zdroj: www.idnes.cz/zpravy/domaci/atentat-na-he...7_170259_domaci_pukk

R/2
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 21. kvě 2022 15:46 #15000

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
17.květen r.1942 ve věku 30 let zemřel stíhací pilot STANISLAV FEJFAR

Otce nepoznal – padl v I.světové válce

r. 1933 absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích, ukončil ji v r.1935.

Později přeložen na Slovensko k 3. leteckému pluku Generála Štefánika, zařazen do 38.stíhací jednotky, v době mnichovské krize v 37.stíhací, velitel 45.stíhací ve Spišské Nové Vsi.

V březnu 1939 se chce zapojit do zahraničního odboje..V červnu 1939 vstupuje v Marseille do I.cizinecké legie.

Po vstupu německých vojsk do Francie přes Casablanku a Gilbartar utíká do Liverpoolu, kam doráží 12. Července 1940.

Krátce poté RAF v Cosforgu zařazen ke 310.čs. stíhací peruti. Jeho prvním úspěchem byl 9.září 1940 Messerschmitt Bf 110C; dále v první den Bitvy o Britanii Dornier Do17Z, následoval Junkers Ju 88A..Koncem roku 1940 Stanislav Fejfar onemocněl..a v červenci 1941 se vrací k letectvu. Povýšen do britské hodnosti Flying Leutnant a zařazen k 313. čs.stíhací peruti v Leconfieldu.

U „Třistatřinácky“ následují další úspěchy – operace Fuller, Cerberus..U 313.perutě se setkává s Stg.Otakarem Hrubým, Františkem Faitlem..

17.květen 1942 - v boji byl Fejfar sestřelem Hptm. Prillerem. Podle záznamu se nepokusil Fejfar o výskok z hořícího letadla. Předpokládá se, že Fejfar byl v době zásahu těžce raněn, možná i mrtvý.

Stanislav Fejfar byl oceněn vyznamenáním Croix de Guerre, 3x Československým válečným křížem 1939. 2x Československou medailí za chrabrost, Československou medailí Za zásluhy I.stupně..britskými vyznamenáními The 1939-1945 Star with Battle of Britain Claspp, Air Crew Europe star a Defence Medal.

Po válce povýšen in memoriam na majora, v roce 1991 na plukovníka.

Plukovník letectva František Fejfar byl VOJÁK!
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 23. srp 2019 09:30 #10445

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
JOSEF DOUBEK - NAVIGÁTOR U 311.ČS. BOMBARDOVACÍ PERUTĚ ROYAL AIR FORCE.

Podle životopisné knihy "JOE OD TŘISTAJEDENÁCTÉ". Autoři: Josef DOUBEK, Lubomír Faitz


PŘEČETLI JSME :

Skutečný příběh jednoho československého vlastence, jehož nepřáteli byli předváleční Němci a poválečné zlo Komunistické strany. MUŽ připravený riskovat svůj život a svobodu k obraně práv svého národa proti těmto nepřátelům.

Josef “JOE” Doubek byl mladý muž.

Žil a pracoval v Praze v účtárně deníku „Národní Politika". Když 15. března 1939 Hitler napadl Československo, podporučík letectva v záloze odešel do zahraničí. K boji proti německým okupantům.

Nebyl sám. Spolu s třemi kamarády odjel vlakem do Frýdku nedaleko polských hranic. Zde, s pomocí mladé dívky byli všichni převedeni pěšky přes hranice do Polska. Na polském území se jim podařilo dostat se do vlaku do Krakova. Ohlášeni na československém konzulátu. Joe jako příslušník československého letectva byl poslán do Gdyně následně do Francie.

Ve Francii - Francouzská Cizinecká Legie. Uprostřed plavby do Severní Afriky vypukla válka mezi Německem a Francií a loď se vrátila nazpět do Francie.


Po návratu do Francie byl zařazen na francouzskou leteckou bázi v Tours. Francouzština, zbraně, vojenský výcvik, střelby.

Válka se rozzuřila naplno. Joe společně s dalšími kolegy poslán na jedno letiště poblíž španělských hranic k převzetí nových letadel.

Po kapitulaci Francie odjel do Bordeaux, švédskou lodí do Velké Británie.

Ve Velké Británii v Cosfordu vycvičen. Také předurčen k osudové lásce s Betty, pozdější jeho manželce...

Služebně zařazen k nově vznikající 311. československé bombardovací peruti v postavení navigátora.

Absolvoval 34 nočních operačních letů u Bomber Command a po převedení perutě ke Coastal Command dalších 5 protiponorkových letů.

Joe živě popisuje úzkost z operačních letů. Ztráty řady kamarádů. Pocit zodpovědnosti za posádku v bojovém nasazení.

Operačního turnus skončil. Navigátor JOE nastoupil jako instruktor ve výcviku nováčků.

Skončila válka.

Veterán se vrátil s manželkou a dvěma syny do Prahy. Poté nastoupil v Hradci Králové v Letecké akademii; zde začal vyučovat navigaci.

ÚNOR 1948 ještě ani nezačal a Joe rozčarován vzniklou politickou situací a infiltrací komunistických myšlenek do letectva požádal o odchod do zálohy.

Nastoupil jako ředitel Konstantinových Lázní.

Už před komunistickým převratem 25. února 1948 se Joe stal podezřelým pro STB i kvůli své manželce- Angličance.

A nejen to. Stal se článkem řetězu, napomáhajícím odchodům jeho bývalých spolubojovníků do Německa.

I Joe se ROZHODL.

Nejprve poslal do Anglie rodinu. Potom použil pas holandského přítele- dostal se bezpečně přes Německo do Anglie.

Setkání s rodinou a po nějakém čase znova k RAF.

Příběh pokračuje. Británie, později Egypt, Keňa až Austrálie.

Krátkodobá mise do pouště. Zkušební testy "přežití".

Už v důchodu, byl pozván Ministerstvem obrany k účasti v britské výzkumné expedici do Centrální Austrálie.

Po úspěšných 3 měsících - natrvalo v Austrálii.

Na doplnění několik fotografií: pochází ze soukromého archívu Lubomíra Faitze.
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3
Vygenerováno za 0.249 sekund