Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2

Téma: VRTULNÍKY

Mil Mi-17 16. zář 2021 17:56 #14125

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Asociaci tygřích letek je 60, Česko v ní má dva zástupce.

Během uplynulého víkendu si členové Asociace tygřích letek (NATO Tiger Association, NTA) připomněli již šedesát let od vzniku této významné organizace. Ta sdružuje letecké jednotky z aliančních zemí, které mají ve znaku tygra nebo jinou kočkovitou šelmu, a které každý rok společně cvičí. Českou armádu zastupují vrtulníkáři z Náměště a stíhači z Čáslavi.

Tygří letky se od založení slétávají každý rok, aby společně procvičily nové způsoby leteckého boje, vyměnily si zkušenosti či otestovaly stroje svých kolegů. V současnosti má Asociace tygřích letek 23 řádných členů, mezi něž se řadí 221. náměšťská tygří letka a 211. čáslavská taktická letka. Existuje i takzvané čestné členství v této Asociaci, a to až pro dalších 10 letek a jedna letka může být přizvána takzvaně na zkoušku.

Historicky první setkání dvou tygřích letek z USA a Velké Británie se odehrálo ve Woodbridge v roce 1961. Obě letky měly shodou okolností ve znaku tygra, a právě na základě tohoto společného motivu vznikla Tygří asociace – NATO Tiger Association (NTA). A tehdy také započala tradice každoročního setkávání tygřích letek z aliančních států, která trvá dodnes (jde o tzv. NATO Tiger Meet, NTM). Z malé akce se postupem času stalo největší letecké cvičení na evropském kontinentu. „Nedílnou součástí mítinku je letecko-taktické cvičení zaměřené na plánování a provádění společných leteckých operací,“ přiblížil podobu akce velitel 221. vrtulníkové tygří letky podplukovník Miroslav Šajban.

Mimořádné výroční setkání

Letošní rok je výjimečný, tygří setkání se totiž uskutečnilo hned dvakrát. V květnu se v menším měřítku letky potkaly na tradičním každoročním setkání v Portugalsku, a to za dodržení přísných hygienických podmínek. „Letos byly poprvé v šedesátileté historii NTM zahrnuty do plánování taktické noční lety. NTM se adaptoval na nové operační požadavky včetně integrace nočních operací.“ Doplnil velitel náměšťské vrtulníkové letky.

Podruhé se tygří letky potkaly o víkendu 10. až 12. září na tzv. Extra Tiger Meet. Ten byl věnován speciálně oslavám 60. výročí Asociace a hostila ho 31. letka z belgické základny v Kleine Brogel. Belgické ozbrojené síly tu představily projekt zavedení nové letecké techniky do výzbroje vzdušných sil i belgické speciální síly. Tradiční formální večeře se účastnil speciální host – americký generál Mike Dugan, pamětník prvního tygřího setkání v roce 1961. „Součástí programu byly tzv. „Tiger Games“. Jde o sportovní klání tygřích letek v osmi netradičních sportovních disciplínách. Náměšťská tygří letka letos urvala skvělé třetí místo,“ pochlubil se podplukovník Šajban.

Na nedalekém letišti Sanicole se současně uskutečnil letecký den, na kterém se jednotlivé posádky tygřích letek pochlubily svými dovednostmi a stroji. Naši display piloti kapitán Tomáš Brom a kapitán Martin Zeman se prezentovali společnou ukázkou vrtulníku Mi-24/35 a Mi-171 a sólovou display ukázkou vrtulníku Mi-24/35 v nové tygří kamufláži, která vznikla na počest 80. výročí vzniku 311. čs. bombardovací perutě RAF.

Příští ročník je naplánován na květen 2022 na řecké základně Araxos.

Asociace tygřích letek NATO

Náměšťská 221. vrtulníková letka se stala plnohodnotným členem tygří asociace v roce 2002 a ve stejném roce vyhrála Silver Tiger Trophy, která je tradičně udělována nejlepší jednotce na cvičení. V letech 2004, 2005 a 2016 náměšťská tygří letka zvítězila v soutěži o nejlepší kamufláž.
Čáslavská 211. taktická letka se stala plnohodnotným členem tygří asociace v roce 2010 a ve stejném roce vyhrála Silver Tiger Trophy. V letech 2013 a 2017 se čáslavská tygří letka umístila na druhém místě v soutěži o nejlepší kamufláž.

www.acr.army.cz/scripts/detail.php?id=230245&tmplid=527

Zdroj: AČR
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 06. zář 2021 20:08 #14082

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Chvíle, kdy se dvě Mi-24 vyhoupnou nad obzor a začnou s absolutní destrukcí se popisuje docela těžko.

Začíná to vzdáleným zvukem rotorů. Rychle se přibližuje a jakmile se stroje vynoří těsně nad korunami stromů, člověk najednou chápe, podle čeho dostaly v Afghánistánu přezdívku Ďáblův Kočár. Peklo je tu. Přišlo bez klepání, bez slitování, zato s absolutní přesností. Za pár vteřin je konec. Z cíle zbyla hromádka doutnajícího popela a kouř se pomalu rozptyluje ve větru.

Zbývá na zemi nabrat letecké návodčí (a možná lehce zkultivovat okolní terén palubním kulometem). Jakmile jsou všichni v pořádku na palubě a na cestě domů, mise končí.

Dál to okecávat nebudu, užijte si fotky ?

P.S.: Budu moc rád za sdílení!!

P.P.S.: Tahle série není rozhodně jen moje práce. Vytvořili jsme jí jako obvykle se Zdeňkem, bráškou ve zbrani z Hard Task Photo. Za další oči a ruce s foťákem jsem nekonečně vděčný Aničce, Pavlovi, Mírovi a Johnymu. Tomášovi pak za užitečnou pomoct a podporu i skvělé rady při focení vrtulníků. Fakt to není jednoduchá disciplína.

Armáda České republiky 22. základna vrtulníkového letectva Náměšť nad Oslavou Ministerstvo obrany České republiky NATO Allied Air Command Czech JTAC Hard Task Photo HARD TASK FOMEI Stablecam Hasselblad Capture One Pro Art of Alassa EcoFlow EcoFlow Tech Radovan Bartek Photographer

Zdroj: facebook
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 29. srp 2021 04:53 #14043

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Jak se cítí posádka v bitevním vrtulníku Armády České republiky?

Vše co jste chtěli vědět o bitevním vrtulníku Armády České republiky MIL MI-24V najdete ve speciálním dílu pořadu Ukaž Káru. Jakou výzbroj unese? Jakou má sílu? Jak se ovládá? A jak se cítí posádka uvnitř?

www.stream.cz/ukaz-karu/jak-se-citi-posa...source=www.seznam.cz

R/2
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 11. srp 2021 20:51 #13959

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Vrtulník H145M testuje protitankové střely Spike

www.armadninoviny.cz/vrtulnik-h145m-test...ve-strely-spike.html

R/2
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 13. čen 2021 16:04 #13668

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Předstartovní procedura před nahozením motorů u Mi-2. K tomuto jsem měl nastoupit.




Zde je i s ukázkou startu s rozjezdem.




R/6
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 10. čen 2021 18:38 #13652

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Příprava vrtulníku Mi-24D

V době, kdy se vrtulníky Mi-24 zanedlouho definitivně rozloučí s českým nebem, podíváme se na začátek jejich kariéry u nás. Oproti tehdejším strojům byly Hindy v Československém letectvu úplným zjevením. není divu, že se kvůli jejich obsluze muselo natočit hned několik instruktážních filmů. Příprava vrtulníku Mi-24D z roku 1982 je jedním z nich.



ZDROJ:
VHÚ MOVIES

R/6
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 07. bře 2021 09:34 #13093

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Vrtulníky pro speciální operace mají nové vybavení. Rozšíří spektrum misí

www.idnes.cz/zpravy/nato/soatu-vrtulnik-...aci&utm_content=main

R/PS
The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 02. úno 2021 17:21 #12858

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Mil Mi-171Sh Baikal Czech Air Force - Ostrava NATO Days 2019

The administrator has disabled public write access.

Mil Mi-17 31. led 2021 12:15 #12853

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Zdravím Pavle,
těší mě Tvůj zájem o vrtulníky, obzvláště ruské.

Problém s tím však mám ....vrtulníky jsou na okraji mého zájmu, ale samozřejmě, mohl bych dohledat v mé sbírce podrobnosti, ale myslím, že o ně až tak nejde.

Tak jenom za mě :

Vrtulník Mi17 přišel do naší armády koncem osmdesátých let a já ho prvně viděl v Mošnově v roce 1989 na Leteckém dni "KVĚTŮ.!

Jenže tam byla dominantou MRIA AN-225, takže zájem o Mi17 se rozplynul, ačkoliv tam byly: 3 kusy.

Na té sedmnáctce je zajímavý vzhled, má vyrovnávací vrtulku oproti Mi8, na levé straně ve směru letu, dá se tím dobře rozpoznat.

Mi- 8 létá v různých verzích.

Rozdíl je v anténách:

Musíš umět dobře makat dalekohledem, jinak to nerozpoznáš.

Mělník ležel vždy v okruhu zájmů Varšavské smlouvy.

Zde se nacvičovaly přechody řeky Labe. My jsme vrtulníků všech verzí... viděli desítky.

Nejzajímavější byly ruské.

S anténami na bocích- tzv. madrace. i naše letectvo takové dva kusy mělo!!

Zřejmě se jednalo o vysílačku, nebo radiomaják,- naváděl přibližující se tanková, i jiná, vojska.

Posílám fotky Mi- 17, nafocené v Chrudimi.

ROK:2017.

Setkání pořádané k výročí založení výsadkových vojsk.. skákali z nich vojenští výsadkáři.

Mám ještě jednu zajímavost:

.. při jednom cvičení- pozorujeme s Ivanem: " na jednom z nalétavajících vrtulníků rozeznáváme divnou, neznámou výzbroj."

Až po druhém průletu zjišťujeme,: "obyčejńé , koupelnové vany? ... Zřejmě litinové? úzkoprofilové?

Škoda jen, že jsme to nevyfotili. Milan
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

VRTULNÍKY 31. led 2021 10:00 #12852

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Osvědčený bojovák? nebo "křáp" nutný k výměně za "skvělé" ... (jiné) jako byl "padák V-100" diskuze.

Mil Mi-17 v kódovém označení NATO "Hip" v ruských službách veden pod Mi-8 M ( je to vývotní verze sovětského (ruského) víceúčelového dvoumotorového vrtulníku Mil Mi á klasického uspořádání ( pětilistý nosný a třílistý vyrovnávací rotor).

Vrtulník dostal v roce 1964 větší rotorovou hlavu- sériová výroba byla zahájena koncem roku 1965.

Poznámka redakce: 7. výsadkový pluk zvl. určení z něho v oné době neskákal, ale někteří pamětníci 22.výsadkové brigády Prostějov již ano...my jsme byli tehdy ještě na projekčních prknech L-410. a mohli vyzkoušet až mnohem, mnohem později..

Vrtulník Mi-17 je neustále modernizován, vyrábí se i v roce 2020!! slouží poctivě v roce 2021 v asi 50 státech světa- pro vojenské i civilní účely.

Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2x1 435 kW. Třílistý vyrovnávací rotor je na rozdíl od Mil Mi-8 na levé straně ocasního nosníku. Vstupní otvory motorů mají defektory pro separaci pevných částíc ve vzduch.

Bojovák je vybaven navigačním a informačním systémem s moderními spojovacími prostředky- umožňují bezpečnou přepravu osob za "velmi nepříznivých povětrnostních podmínek v noci " ve dne".

V bojové situaci se vrtulník chrání účinnými prostředky proti PLŘS ( pro laiky- Protiletadlovými řízenými střelami s infračervenou naváděcí soustavou!)

... poznámka redakce: zde čekáme další připomínky a poznatky odborníků... ne "vládních nakupovačů s provizemi! "

R/1
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
Vygenerováno za 0.162 sekund