Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: PARAŠUTISMUS

PARAŠUTISMUS 20. čec 2024 04:23 #16569

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
ÚSPĚCH PARAŠUTISTŮ DUKLY PROSTĚJOV

Parašutisté vezou z armádního mistrovství světa dvě zlaté a jednu bronzovou medaili! Překonali i dva světové rekordy.

Domů si vezou dvě zlaté a jednu bronzovou medaili.

ascdukla.com/aktualita/parasutiste-vezou...dva-svetove-rekordy/


R/7
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 02. čec 2024 18:28 #16542

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Parašutisté Dukly míří na armádní mistrovství světa do Szolnoku. Ambice jsou medailové


Z posledního armádního šampionátu se vraceli se dvěma stříbry. Medailové ambice mají parašutisté Dukly Prostějov před startem 46. mistrovství světa CISM v maďarském Szolnoku (2. – 13. července) i tentokrát. „Je to tak. Uvidíme, jaká se sejde konkurence. Vůbec netušíme, zda se zúčastní Číňani, kteří jsou momentálně v topu. Sílu mají ale i další země, třeba Němci,“ předeslal před odjezdem trenér Libor Jiroušek.

Dukláci se na jeden z vrcholů sezony připravovali důkladně. V USA absolvovali kemp na individuální akrobacii (IA), ve Španělsku zase na skupinovou (FS). „Natrénovali jsme. Tým je už delší dobu pospolu, kluci jsou více sehraní, což je určitě výhoda,“ zmínil kouč důležitou skutečnost.

Třetí disciplínou je přesnost přistání (PP). „Ta bude nejvíce rozhodovat. Při posledním Světovém poháru v Bledu se nám dařilo. Teď jen aby to pokračovalo,“ přeje si.

Velmi bude záležet i na podmínkách. V Szolnoku mohou být nestandardní. „Před časem se tam už mistrovství světa konalo. Tehdy dokonce přišla bouřka, která smetla všechny stany a bylo i hodně zraněných. Nic příjemného,“ zavzpomínal Jiroušek na nevšední zážitek.

Češi se na šampionátu představí v sestavě nrtm. Bonifác Hájek, prap. Miloslav Kříž, nrtm. Petr Chládek, por. Ondřej Žák, npor. Oldřich Šorf, kameraman prap. Jakub Pavlíček a rtm. Oldřich Zbíral mezi juniory.

V historii armádních MS (od roku 1992) získala Česká republika zatím 15 zlatých, 26 stříbrných a 15 bronzových medailí.

Zdroj: army.cz
Autor: Pavel Král, ASC Dukla
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 25. bře 2024 19:12 #16433

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
ARMÁDA SI PŘIPSALA UNIKÁT, POPRVÉ SESKOČILO V HORÁCH NĚKOLIK JEDNOTEK


Pro turisty nezapomenutelný zážitek, pro pětatřicet vojáků 102. průzkumného praporu premiéra. Vůbec poprvé a jako první mezi jednotkami pozemních sil si prostějovští průzkumníci vyzkoušeli seskok v horách – konkrétně na Labskou louku v Krkonoších. Příprava nevšedního výcviku trvala od prvotního nápadu tři roky a podle velitele praporu si vyžádala mimořádně pečlivou přípravu v oblasti logistiky.

V minulosti se podobných seskoků účastnili pouze jednotlivci, a jen specialisté či instruktoři výsadkové přípravy – seskoky do nezvyklého prostředí jsou totiž náročné zejména z pohledu zabezpečení.

„Dostat materiál tam, kam jsme potřebovali, se ukázalo jako nejtěžší úkol. Vše bylo navíc potřeba domluvit s horskou službou kvůli zdravotnickému zabezpečení, Národním parkem Krkonoše, specialisty z Odboru hydrometeorologie v Praze a LIS (leteckou informační službou) 533. praporu bezpilotních systémů. Počasí je v horách velmi nestálé a aktuální informace o jeho změnách jsou pro úspěch akce naprosto klíčové,“ podotýká velitel 102. průzkumného praporu podplukovník Gustav Lakoš.

Pilot vrtulníku, který startoval z Vrchlabí, vojáky dopravil do 350 metrů nad terénem. Výška se volí podle počasí, nižší odpovídala nízké oblačnosti. Kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám nemohli průzkumníci použít padák typu křídlo, skákalo se tedy na typech s kruhovým vrchlíkem. Neobvyklá byla nejen dopadová plocha, ale rovněž seskok sám – řidší vzduch znamenal rychlejší přistání. Na Labské louce, kterou jako vhodný cíl stanovil KRNAP, vojáci nasadili sněžnice a plnili další úkoly.

„Sněžnice, hole a další materiál jsme měli pečlivě zabalené v NSV-12, nosném systému výstroje, speciálním vaku pro vzdušnou přepravu materiálu. Mohli jsme tak bezprostředně po přistání pokračovat v plnění úkolu,“ uvedl řídící seskoků, nadporučík L. M. V budoucnu by prostějovská jednotka chtěla podle něj vyzkoušet seskok s lyžemi, které by jednotce na sněhu umožnily rychlejší přesun a efektivnější pohyb v náročných podmínkách - už při tomto seskoku mimochodem vojáci otestovali dva typy skládacích skialpových lyží.

Vojáci hodnotí seskok jako neobvyklý zážitek: „Při běžných seskocích jsme vysoko nad zemí a terén vidíme jen pod sebou. Tady jsme byli na úrovni terénu, člověk měl dojem, jako by šel pěšky – vždyť lidé byli všude kolem nás i pod námi – a do toho jsem měl najednou vyskočit. Je to zvláštní pocit,“ líčí bezprostřední dojmy. Nezvyklá byla i dopadová plocha, která běžně bývá větší a přehledná. Okolí Labské louky podle průzkumníků nabídlo daleko menší rozměr, navíc zasněžený. Vojáci se tak mohli orientovat pouze podle kolíků, které zde slouží jako značení.

Podle velitele 102. průzkumného praporu si vojáci seskok do horského či podobně neobvyklého prostředí rádi zopakují – především kvůli zkušenostem. „To, že se jedná o první takové cvičení pro jednotky, ale ne pro jednotlivce, kteří se specializují na výsadkovou přípravu, poukazuje na vysokou úroveň odbornosti a specializace v rámci české armády,“ zdůraznil.

Mimo seskoky měly jednotky v Krkonoších na programu přesuny na ledu a sněhu. Pod vedením zkušených instruktorů si vojáci osvojili práci s lavinovým vybavením – klíčovým nástrojem pro záchranu životů v případě lavin. Nešlo jen o teoretické lekce, ale především o praktické nasazení v reálných podmínkách, kde se vojáci učili rychle a efektivně reagovat na simulované lavinové situace.

acr.army.cz/scripts/detail.php?id=250080&tmplid=527

www.facebook.com/102pzpr

Zdroj: army.cz

R/2
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 03. říj 2023 16:57 #16139

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Jaké padáky používají naši vojáci? A proč je náročnější seskok s padákem typu křídlo? To vše se dozvíte od našich výsadkářů v dalším díle pořadu České televize Perimetr.



R/2

Zdroj: AČR
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 22. čec 2023 06:52 #16017

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
26.8. 2023 Letiště CHRUDIM

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ a oslavy 76. Výročí vzniku výsadkových jednotek v Československu.

R/7
*************************

Dobrý den, přátelé a kamarádi. V příloze Vám zasílám propozice :
2. ročník memoriálu gen. Jaroslava Klemeše
a plakát na výročí 76. vzniku výsadkových jednotek ve dnech 24.- 27. 8. 2023, na které Vás srdečně zveme.

S přátelským pozdravem
"Pot šetří krev"
Ing. Ivan Gášpar
Předseda Klubu výsadkových veteránů
generála Jaroslava Klemeše Chrudim z.s.
**************************
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 25. kvě 2023 09:27 #15908

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Zemřela válečná veteránka Božena Ivanová, spojařka od Buzuluku

Ve věku 96 let v noci z 23.května na 24.května zemřela válečná veteránka Božena Ivanová. Potvrdila to Československá obec legionářská. Za druhé světové války Ivanová absolvovala parašutistický výcvik v československých jednotkách v Sovětském svazu a působila jako spojařka. Byla nositelkou řady vyznamenání, včetně Medaile za hrdinství, kterou jí prezident republiky udělil v roce 2019.

ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3588539-zem...spojarka-od-buzuluku

www.csol.cz/nezarazene/zemrela-ses-kpt-v-v-bozena-ivanova/


R/2
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 26. pro 2022 09:56 #15582

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Příjemným překvapením je nově vydaná kniha autora Davida JIRÁSKA s titulem veteránským:

Ať nám smrt políbí prdel...


R/7
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 21. lis 2022 17:08 #15503

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
PŘIPOMÍNÁME SI, že v březnu roku 1957 tři čeští výsadkáři :

Zdeněk KAPLAN (vysazoval na letišti Hořice v Podkrkonoší pozdější příslušníky jak 22.v.b. tak , 7.vp Holešov)

Jaroslav JEHLIČKA

Gustav KOUBEK

VYTVOŘILI SKUPINOVÝM SESKOKEM Z PUMOVNICE PROUDOVÉHO BOMBARDOVACÍHO LETOUNU IL-28

světový rekord - z výšky 12 815 metrů volného pádu, padáky otevírali až v 612 m...

Až v roce 1960 jejich rekord překonal Joe W. Kittinger seskokem z výšky 31 330 m...

připomenuli veteráni z Čech (pplk.P.Čejka, ročník 1941... mimochodem cvičen též v seskocích v Hořicích, rodilý Královedvorák..)


A my připomínáme téměř zapomenutého hrdinu 2.sv.války- letce 311.bombardovací perutě a 312.stíhací perutě RAF, člena Guinea Pig Clubu

Františka TRUHLÁŘE. /narodil se 19.listopadu roku 1917/.

Odveden

1.října 1936 nastoupil do Školy důstojníků v záloze, z ní na Vojenskou akademii v Hranicích, povýšen do hodnosti poručíka a převelen do Hradce Králové k náhradní letce 1.leteckého pluku; poté zařazen do kurzu pro pozorovatele letectva u Vojenského leteckého učiliště v Prostějově.

Složitou cestou, jako mnozí se dostal do Anglie.

2.srpna 1940 zařazen do nově vznikající 311.československé bombardovací perutě RAF, absolvoval střelecký výcvik ;16.října 1940, při třetím bojovém vzletu se vracející letoun v mlze srazil s balonovou baráží... posádka, mimo Františka Truhláře, těžce popáleného, zahynula. Následovala opakovaná plastická operace ( chirurg Aechibald H.McIndoen)- (operoval i elitního českého stíhače RAF Josefa Koukala) ... budeme o něm psát následně...v nemocnici ve East Grinsteadu se stal členem Guinea Pig Clubu (poznámka redakce: Club vytvořili těžce popálení spojenečtí letci a jejich lékaři)

Pilot František TRUHLÁŘ byl VOJÁK... za rok se vrátil k 311.peruti a? podal žádost do stíhacího výcviku...byl úspěšný a tak ke dni 1.září 1943 byl přiřazen ke 312.stíhací peruti... v ní vykonal šedesát operačních letů... při posledním přistání již neměl palivo- "nouzové přistání opět přežil- za cenu opětovných popálenin.

Konec války prožil na operačních stolech plastického lékaře.

Návrat do vlasti

nebyl na bílém koni; sice se do vlasto vracel s hodností majora, ale také s vážným handicapem, znetvořeným obličejem- služebně zařazen byl jako zástupce velitele Leteckého pluku 12 Praha- Kbely. byť jako národní hrdina neušel bezohlednému chování některých "Čecháčků" kteří prožili válku v poměrně klidném zázemí Protektorátu Čechy a Morava a měli nemístné narážky na jeho znetvořenou tvář...

To ostře kontrastovalo s úctou, s jakou se k těžce popáleným letcům chovali Britové (viz další článek) věnovaný elitnímu českému stíhači RAF Josefu KOUKALOVI.

OSUD.

8.prosince 1946 mu byl nařízen let Praha- Brno. z něj proti rozkazu odbočil nad rodnou Lomnici. Zde předváděl složitý akrobatický výkrut, zavadil křídlem o komín, posléze střechu jednoho z domů a zřítil se...

Zdroje: "muž, jehož osud byl psán plameny www.valka.cz /dostupné on-line zčásti WikipediE c.z. upraveno, jen fakta... R/1


Josef KOUKAL.

patřil k prvním pilotům 310.stíhací perutě RAF ( byl to vůbec první československý stíhací útvar v britském letectvu. (předtím krátce působil jako válečný pilot v Polsku... cestou do Francie a následně Anglie prošel dramatickou cestu s několika zatčeními...)

AGLIE:

sestřelen, dokázal se dostat z hořícího letounu a přistál na padáku s popáleninami na 72% těla.

23 plastických operací znovu přišel na frontu a usedl do stíhačky,,,

Operační záznam z bojů: František Fajtl-" Bitva o Británii"

četař. Josef Koukal sestřelil v souboji v září 1940 Me 109 , odstartoval k dalšímu střetu, v souboji dostal zásah do palivové nádrže, za začala hořet. jeho Koukalův Hurican padal v plamenech z výšky 20 000 stop, obklopen plameny- až vybuchla druhá nádrž, stroj se roztrhl a uvolněný pilot mohl otevřít padák...

Prolog:

... patřil k prvním pilotům 310. stíhací perutě RAF...

Epilog:

... ačkoliv parlament ČR a Senát ČR schválili pro národního hrdinu vysoké státní vyznamenání- pan president ČR Ing. M. Zeman návrh nepodepsal....

Zdroje: částečně Zuzana Hronová 31.101975, Bitva o Británii. František Fajtl a další ... upraveno, zkráceno

R/1
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 17. lis 2022 12:07 #15493

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
VÝSADKÁŘI (czdefence.cz)

Chrudimský útvar je jedinou jednotkou svého druhu v Armádě České republiky. Hlavní činností pluku jsou vzdušně-výsadkové a aeromobilní operace. Rádi bychom poděkovali všem příslušníkům 43. výsadkového pluku, kteří se nám při natáčení tohoto dílu věnovali. Co vše obnáší profese výsadkáře, se můžete podívat v tomto videu.



R/2
The administrator has disabled public write access.

PARAŠUTISMUS 25. říj 2022 16:04 #15425

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
PADÁK.

je zařízení z lehké a pevné látky určené pro zpomalení pádu tělesa ( osoby nebo předmětu) při pohybu atmosférou prostřednictvím odporu vzduchu. To v parašutismu. V letectví, kosmonautice či automobilismu je používán ke zkrácení brzdné dráhy.

Původ slova je odvozen z francouzštiny- para (chránit) -chute (pád).

Parašutisté - vojáci i parašutisté- sportovci mají zpravidla padáky dva- hlavní a záložní...

Při seskocích tandemových (tandemovém uspořádání) má "pilot" padáky uspořádán na zádech ( v postroji nad sebou) na břiše má tandemistu...

Tandem se neužívá pouze v adrenalinových zážitcích . ale i ve vojenství.

HISTORIE:

Myšlenka padáku je středověká. Leonardo da Vinci vytvořil návrh padáku ( 1480-1483)- později jeho myšlenku převzal CHORVAT- Faust Vrančič.

R.1783 seskočil na padáku z věže pařížské observatoře Francouz, fyzik Luis Sebastien Lenormand...pokračovaly pokus y se zvířaty(balony).

R.1797 seskočil Francouz, Andre- Jacgues Garnerin padákem tvaru deštníku.

R.1890 byl učiněn pokus, o němž podrobnosti nevíme, ale padák byl již sbalen do vaku!

R.1911 první patent nové konstrukce padáku obdržel Ital, vynálezce Pino- s "výtažným padáčkem , jenž hlavní padák vytáhl z vaku /vzpomeňme veteráni na náš "čechol " u padáku PD-47 /..

R. 1913 slovenský zedník Štefan Banič patentuje v USA pod číslem 1 108 484 vlastní padák- Slovensko se o patentu dozvídá za v roce 1942!!!

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA už padáky má, nejprve na pozorovacích balonech. RUSKO má 70 padáků pro osádky těžkých bombardovacích letounů typu Ilja Muromec.

Stíhači ani pozorovací letouny zpočátku padáky neměly, protože byly objemnými vaky- nebylo je kam v letadlech umístit- ale každá válka přináší mimo utrpení také pokrok- druhá polovina války už měla padáky skladné pro piloty, střelce i pozorovatele...ale, v podobě masové až koncem války.

Masové nasazení vojenského padáku zaznamenal rok 1939-1940 ve válce Sovětského svazu proti Finsku. (zimní válka)...

Skákalo se vylezením na křídlo bombardéru .

Později známe hromadné výsadky německých vojáků (Kréta) v kombinaci s kluzáky a na při výsadku v Normandii.. (pozn.redakce). již ze dveří a bez záložního padáku..

Zajímavé je, že koncem války již znamenáme rozvoj "civilního" parašutismu, v Československu skákali první civilisté ještě na kořistních padácích různých typů...

NĚKTERÉ TYPY PADÁKŮ POUŽÍVANÝCH V ČESKOSLOVENSKU A POZDĚJI V ČR.

PD-47

čtvercový padák sovětské výroby umožňoval několik způsobů otevírání:

- na "lano"- s upoutaným vakem vrchlíku, parašutistu od "lana" odtrhla šńůrka zvaná "trhačka"- velmi bezpečné otevírání (tzv-!průběžka")- je vytažení výtažného padáčku prostřednictvím lana...

- seskok se stabilizovaným pádem

- seskok s volným pádem

Přistání bylo, zejména v zimě s plnou výstrojí, zbraní (problémem byla dlouhá zbraň- odstřelovací puška nebo "panceřovka), doskok musel být proveden zásadně do "parakotoulu".. a řada problémů dalších jako jeho rozměry,váha- pro průzkumné jednotky nebyl vhodným padákem- výhodou bylo, že se v něm dobře spalo! po vyřazení si trampové z vrchlíku šili spací pytle- padákové šňůry byly mimořádně pevné k čemukoliv: (poutání zajatců)--- výborným směnným zbožím s příslušníky Pohraniční stráže- ( šnůra versus sušené praváky pro mámu..) údržba padáků vyžadovala "sušárny" - v Holešově "tzv."padáčkárnu" ta existuje v Policejní škole dodnes...


OVP -68/ 76A osobní výsadkový padák s modifikací československé výroby, byl původně zkoušen vojáky z povolání VÚ 7374 Holešov - nositeli třídního odznaku 1., instruktory a MISTRY v roce 1966 a hojně příslušníky prostějovských útvarů výskokem z letounu AN-12 ... podle záznamu o seskocích byl proveden s volným pádem 5 sec při stabilizaci výtažným padáčkem...zaveden byl do výstroje výsadkových jednotek v roce 1969- již mimo barvy bílé OVP -65 , také v provedený "maskovacím".

HLAVNÍ ČÁSTI OVP-68:

- minimální bezpečná výška otevření 150 m nad zemí

- neobézní výsadkář- s výstrojí do 120 kg

- plocha vrchlíku 73 m2

- řiditelný- 2 šňůry

- při optimální váze 100 kg přistával rychlostí kolem5.5 m/sec (opět potřeboval parakotoul!)

- ve stabilizovaném pádu dosahoval rychlosti cca 35m/sec... ale rychle se otočil o 360 st- ua 2- sec!!

POSLEDNÍM TYPEM PADÁKU,

který jsem vyzkoušel, bohužel jen v tandemu dne 3.9.2022 v Prostějově na tandemovém letišti je padák typu

KŘÍDLO:

tyto padáky se ve vzduchu chovají jako křídlo letounu- nebrzdí pád jen odporem vzduchu, ale letem vpřed vytváří podtlak nad svojí vrchní stranou. Výsledkem je vztlaková síla- způsobuje klouzání padáku vpřed.

padák se dobře řídí, dobře se s ním manévruje,, může létat i proti větru (kulatým padákem to nijak moc nejde- je spíše jen snášen), skvěle se s ním přistává ( i v tandemu), méně se propadává... ale, je třeba se s ním naučit skákat- jde to složitěji, než na PD-47 a OVP...

PŮVOD křídla najdeme v USA -v roce 1975 byl patentován STRATOSTAR a STRATOCOULD.

LETOVÉ VLASTNOSTI:

- KLOUZAVOST a STABILITA ZÁVISÍ NA PROFILU "KŘÍDLA"- tím myslíme poměr jeho délky, šířky, hloubky a tvaru jeho průřezu... materiálu zhotovení,, opotřebení /zvyšuje propustnost látky/,stři, počet šňůr a jejich umístnění... počet komor a kanálů a jejich tvar. (ty nafukují padák do jeho podoby!) a nakonec... křídlo není pro "tlouštíky"... hmotnost parašutisty hraje také svoji roli- (vaši váhu sledují i při tandemu!)...

PADÁKOVÉ KATEGORIE:

1.studentský-výcvikový, školní- je spolehlivý, dobře řiditelný, stabilní- odolný proti nebezpečným letovým režimům jako jsou prudké negativní zatáčky, přebrzdění..) na těchto "technikách" je nejvíce smrtelných úrazů...

2. Sportovní-jsou přizpůsobeny tomu kterému sportovnímu odvětví (disciplíně)...

POSLEDNÍM TYPEM-vlastně už ani ne padáku je tzv. padákový kluzák...jsou si sice podobné, ale mají jiné letové parametry- (jiné šití, jiný materiál a hlavně- padák má tzv. slider ... poznáte jej podle plandajícího pláténka ..jeho účelem je zpomalení otevření padáku a tím snížení dynamického nárazu...má i jinou charakteristiku letu /klouzavost/ .

Paraglaiding nelze na provozovat výskokem z letadla a paraglaidingový klusák nelze použít při výskoku z letadla...

POZNÁMKA REDAKCE:

AKTIVNÍM SPORTOVNÍM PARAŠUTISTOU je člen sportovně střeleckého klubu Zlín- Vršava, příslušník aktivních záloh KVV Zlín, skáče na letišti Prostějov- stovky seskoků, vlastní padáky...

viz OSOBNOSTI...

Zdroje: vlastní materiály R/1, encyklopedické heslo Padák (Ottův slovník naučný).. Wikislovník.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.237 sekund