Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2

Téma: OSOBNOSTI

OSOBNOSTI... 05. pro 2022 16:48 #15525

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
MARTIN ŠONKA

Sára Robert: Martin Šonka: MŮJ LET DO NEBES

Inspirativní příběh akrobatického pilota Martina Šonky, jenž se v roce 2018 stal mistrem světa respektované letecké série Air Race.

Jeho cesta k absolutní světové špičce ale zároveň ukazuje, jak se vyplácí snít, protože i zdánlivě nereálné touhy mohou být – pokud tvrdě pracujete a jdete si za nimi – jednou naplněny.

Obyčejný kluk ze Sezimova Ústí, jak o sobě rád říká, se prosadil v odvětví, v němž často rozhodují peníze. Navzdory tomu, že jeho maminka byla samoživitelka, on s bratrem spával v kamrlíku na košťata a Česko není pro velké sponzory atraktivní lokací, z něj vyrostl elitní světový pilot.

A z anonymního muže se v tuzemsku stala respektovaná sportovní osobnost. Zpověď otce tří dětí zároveň doplňují rozhovory s jeho nejbližšími i velkými soupeři.

R/7
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 13. říj 2022 19:14 #15387

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
29.dubna 2022 zcela zapomenut ve věku 98 let zemřel poslední pilot 1. čs. smíšené letecké
divize Jiří Fochler.

www.pametnaroda.cz/cs/fochler-jiri-1924

R/JkK
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 01. čen 2022 20:32 #15030

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Zabití Heydricha má historickou hodnotu, říká expert. Mnoho věcí ale bylo jinak..

Zdroj: www.idnes.cz/zpravy/domaci/atentat-na-he...7_170259_domaci_pukk

R/2
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 21. kvě 2022 15:46 #15000

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
17.květen r.1942 ve věku 30 let zemřel stíhací pilot STANISLAV FEJFAR

Otce nepoznal – padl v I.světové válce

r. 1933 absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích, ukončil ji v r.1935.

Později přeložen na Slovensko k 3. leteckému pluku Generála Štefánika, zařazen do 38.stíhací jednotky, v době mnichovské krize v 37.stíhací, velitel 45.stíhací ve Spišské Nové Vsi.

V březnu 1939 se chce zapojit do zahraničního odboje..V červnu 1939 vstupuje v Marseille do I.cizinecké legie.

Po vstupu německých vojsk do Francie přes Casablanku a Gilbartar utíká do Liverpoolu, kam doráží 12. Července 1940.

Krátce poté RAF v Cosforgu zařazen ke 310.čs. stíhací peruti. Jeho prvním úspěchem byl 9.září 1940 Messerschmitt Bf 110C; dále v první den Bitvy o Britanii Dornier Do17Z, následoval Junkers Ju 88A..Koncem roku 1940 Stanislav Fejfar onemocněl..a v červenci 1941 se vrací k letectvu. Povýšen do britské hodnosti Flying Leutnant a zařazen k 313. čs.stíhací peruti v Leconfieldu.

U „Třistatřinácky“ následují další úspěchy – operace Fuller, Cerberus..U 313.perutě se setkává s Stg.Otakarem Hrubým, Františkem Faitlem..

17.květen 1942 - v boji byl Fejfar sestřelem Hptm. Prillerem. Podle záznamu se nepokusil Fejfar o výskok z hořícího letadla. Předpokládá se, že Fejfar byl v době zásahu těžce raněn, možná i mrtvý.

Stanislav Fejfar byl oceněn vyznamenáním Croix de Guerre, 3x Československým válečným křížem 1939. 2x Československou medailí za chrabrost, Československou medailí Za zásluhy I.stupně..britskými vyznamenáními The 1939-1945 Star with Battle of Britain Claspp, Air Crew Europe star a Defence Medal.

Po válce povýšen in memoriam na majora, v roce 1991 na plukovníka.

Plukovník letectva František Fejfar byl VOJÁK!
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 23. srp 2019 09:30 #10445

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
JOSEF DOUBEK - NAVIGÁTOR U 311.ČS. BOMBARDOVACÍ PERUTĚ ROYAL AIR FORCE.

Podle životopisné knihy "JOE OD TŘISTAJEDENÁCTÉ". Autoři: Josef DOUBEK, Lubomír Faitz


PŘEČETLI JSME :

Skutečný příběh jednoho československého vlastence, jehož nepřáteli byli předváleční Němci a poválečné zlo Komunistické strany. MUŽ připravený riskovat svůj život a svobodu k obraně práv svého národa proti těmto nepřátelům.

Josef “JOE” Doubek byl mladý muž.

Žil a pracoval v Praze v účtárně deníku „Národní Politika". Když 15. března 1939 Hitler napadl Československo, podporučík letectva v záloze odešel do zahraničí. K boji proti německým okupantům.

Nebyl sám. Spolu s třemi kamarády odjel vlakem do Frýdku nedaleko polských hranic. Zde, s pomocí mladé dívky byli všichni převedeni pěšky přes hranice do Polska. Na polském území se jim podařilo dostat se do vlaku do Krakova. Ohlášeni na československém konzulátu. Joe jako příslušník československého letectva byl poslán do Gdyně následně do Francie.

Ve Francii - Francouzská Cizinecká Legie. Uprostřed plavby do Severní Afriky vypukla válka mezi Německem a Francií a loď se vrátila nazpět do Francie.


Po návratu do Francie byl zařazen na francouzskou leteckou bázi v Tours. Francouzština, zbraně, vojenský výcvik, střelby.

Válka se rozzuřila naplno. Joe společně s dalšími kolegy poslán na jedno letiště poblíž španělských hranic k převzetí nových letadel.

Po kapitulaci Francie odjel do Bordeaux, švédskou lodí do Velké Británie.

Ve Velké Británii v Cosfordu vycvičen. Také předurčen k osudové lásce s Betty, pozdější jeho manželce...

Služebně zařazen k nově vznikající 311. československé bombardovací peruti v postavení navigátora.

Absolvoval 34 nočních operačních letů u Bomber Command a po převedení perutě ke Coastal Command dalších 5 protiponorkových letů.

Joe živě popisuje úzkost z operačních letů. Ztráty řady kamarádů. Pocit zodpovědnosti za posádku v bojovém nasazení.

Operačního turnus skončil. Navigátor JOE nastoupil jako instruktor ve výcviku nováčků.

Skončila válka.

Veterán se vrátil s manželkou a dvěma syny do Prahy. Poté nastoupil v Hradci Králové v Letecké akademii; zde začal vyučovat navigaci.

ÚNOR 1948 ještě ani nezačal a Joe rozčarován vzniklou politickou situací a infiltrací komunistických myšlenek do letectva požádal o odchod do zálohy.

Nastoupil jako ředitel Konstantinových Lázní.

Už před komunistickým převratem 25. února 1948 se Joe stal podezřelým pro STB i kvůli své manželce- Angličance.

A nejen to. Stal se článkem řetězu, napomáhajícím odchodům jeho bývalých spolubojovníků do Německa.

I Joe se ROZHODL.

Nejprve poslal do Anglie rodinu. Potom použil pas holandského přítele- dostal se bezpečně přes Německo do Anglie.

Setkání s rodinou a po nějakém čase znova k RAF.

Příběh pokračuje. Británie, později Egypt, Keňa až Austrálie.

Krátkodobá mise do pouště. Zkušební testy "přežití".

Už v důchodu, byl pozván Ministerstvem obrany k účasti v britské výzkumné expedici do Centrální Austrálie.

Po úspěšných 3 měsících - natrvalo v Austrálii.

Na doplnění několik fotografií: pochází ze soukromého archívu Lubomíra Faitze.
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 23. srp 2019 09:13 #10444

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Petr URUBA- VOJÁK.

Petr URUBA - LETEC

Petr URUBA- skvělý člověk.

Měl jsem tu možnost být nazýván jeho přítelem. Mnohokrát jsem s ním komunikoval telefonicky; byli s mým strýcem, letcem, vojákem Doubkem,velcí kamarádi. Jemu vděčím za pomoc s překladem strýcovy knihy. S vysvětlením některých pojmů, které jsem až do té doby neznal.
Příkladmo: tzv. Officers Mess, Sergeants Mess atd.

Plukovník znal několik řečí.
Po válce se podílel na zaškolování izraelských pilotů u nás.
Naživo jsem se s ním potkal právě na té akci padesátého výročí Bitvy o Anglii v Londýně.
Byl jsem s ním v kontaktu až takřka do jeho smrti. Zemřel v Praze. V nemocnici ve Střešovicích...

Jeho paní mně říkala, fyzicky je naživu... bohužel, duševně ...

Plukovník Petr URUBA NEBYL! zapomenut!

Dokud žili jeho kamarádi,mezi sebou komunikovali.

Zapomenul na něj jen režim. To nebyl ostatně sám.

Přílohy k doplnění:

Sken z publikace popisující skutečnost:

FAKTUM:
LETOUN nebyl sestřelen!
Kapitán letounu pilot Cigoš přistál po chybě navigátora na okupovaném území Francie!!


Lubomír Faitz- redaktor vojenského letectví

Fotogalerie:

Foto Č. 4 East Wretham: P. Uruba: klečí na pravé noze vpředu (všichni jsou bývalí příslušníci 311. perutě), stíhači byli v tu dobu v Duxfordu. )

Foto Č.3: čtyři útěkáři z roku 1939 – zprava Doubek, Uruba, Krauz a Mlejnecký, v Praze 1992

Foto č.2: na fotografii ze zajetí jsou: Uruba Petr, Novotný Emanuel, Kopal Gustav, Knotek František, Šesták Augustín.Je z ledna 1942, zajatecký tábor v Barthu.
Bušina Emil, navigátor z posádky je pohřben v Brně.

Foto č.1 :Uruba Petr
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 24. říj 2018 11:07 #8658

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
STANISLAV PEROUTKA


smerovka.cz/hrdinove-oblohy/stanislav-pe...mE2HPor6aWYX7LlPYdgM

R/R

Mnoho dlužíme těm skvělým chlapům i děvčatům na rychlých křídlech; jsme velmi vděčni našim novým spolupracovníkům za odkazy, nebo jen typy!!
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 07. říj 2018 08:04 #8575

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
U RAF sloužili nejen hrdinové, ale i kolaboranti, zrádci..dnes přinášíme o jednom z nich.

AUGUSTÝN PŘEUČIL – ZRÁDCE!!
Narodil se 3.července 1914 na samotě zvaná Závist
Absolvoval letecký výcvik a naposled sloužil u 6. pozorovací letky Leteckého pluku T. G. Masaryka.

Po vzniku Protektorátu Čechy a Morava požádal Augustýn Přeučil orgány Říše o přijetí do Luftwaffe. Byl ovšem odmítnut, protože nebyl Němec.

Po tomto odmítnutí se Přeučil rozhodl odejít za hranice. Chtěl se dostat do Brazílie a získat tam místo dopravního pilota. V polovině července 1939 si vyřizoval vízové dokumenty na brazilském konzulátu a při odchodu z budovy byl venku zatčen a získán pro spolupráci s Gestapem.

Úkol - vetřít se do československého zahraničního odboje a podávat zprávy především o letectvu. Stal se z něj agent s krycím jménem Gustav. V režii Gestapa přešel Augustin Přeučil hranice v noci z 22. na 23. července 1939 u Fryštátu a dostal se bez problému do na čs. konzulát do Krakowa.

Přeučil tedy zradil v době, kdy se zahraniční letectvo teprve začínalo formovat a byl vyslán plnit zpravodajské úkoly. Prošel Polsko a Francii, stejně tak jako všichni ostatní českoslovenští piloti. U své jednotky v Anglii neměl zrovna dobrou pověst, vyhýbal se bojům a byl neoblíbený.
Oženil se s mladou Angličankou, prý proto, aby se vyhnul aktivní službě. Přelétával letadla a nebojoval.

V září roku 1941 dostal úkol ukrást letadlo (kvůli novému radarovému přístroji, který Luftwaffe potřebovala).
Přeučil sloužil v té době v hodnosti Flight Sergeant (F/Sgt) u operačně výcvikové jednotky 55. OTU v Usworthu. K útěku (18. Září 1941) použil stroj Hurricane Mk.I sériového čísla W9147 s trupovým označením PA-A.

Přeučil přistál na okupovaném území u obce Ortho, poblíž Bastogne v Belgii. Místní obyvatelé se mu snažili nezištně pomoci k útěku, ale nepokusil se ani zničit stroj a místní rodinu navíc udal (dva z místních byli popraveni.

Přeučil sám nadále pracoval pro pražské gestapo a cílem jeho provokací se stal domácí odboj a rovněž se podílel na „vyšetřování“ zajatých čs. letců. Po válce na něj byl brzy vydán zatykač, byl záhy vypátrán, zatčen a po vyšetřování jeho činnosti odsouzen a popraven oběšením.

Zdroj: historieblog.cz

V příloze článek o A. Přeučilovi z časopisu Letectví a kosmonautika
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 06. říj 2018 13:08 #8572

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
The administrator has disabled public write access.

OSOBNOSTI... 26. zář 2018 19:24 #8532

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Karel KUTTELWASCHER – nejlepší přepadový stíhač RAF

Karel Kuttelwascherse narodil 23. září 1916 ve vesnici Svatý Kříž u Havlíčkova Brodu.

Dobrovolně se přihlásil do čs. letectva a sloužil jako stíhač nejdříve u 44. stíhací perutě 1. leteckého pluku v Praze, později ve 32. peruti 4. leteckého pluku v Hradci Králové.

Po německé okupaci odešel Kut v létě do zahraničí, kde se po vzoru legií z Velké války začaly tvořit jednotky zahraniční čs. armády. Po krátkém zařazení u francouzské cizinecké legie nastoupil spolu s dalšími 12 krajany službu bojového stíhače u eskadrily „Pirátů“. Ta byla vyzbrojena zastaralými typy Morane Saulnier MS.406, ale během bojů dostala nejnovější francouzské stíhačky Dewoitine D520. Kut v létě 1940 v Bitvě o Francii dosáhl šesti sestřelů německých letounů.

Po porážce „la belle France“ přeletěl Středozemní moře a přistál v Alžíru. Kut s dalšími devíti Čechy rozhodl od perutě odejít a z marocké Casablancy dopluli na palubě britského křižníku do Anglie.

V té době se už nad ní odehrávala legendární Bitva o Británii.

Svého prvního oficiálně uznaného sestřelu dosáhl 8. dubna 1941. Během jara se jeho skóre zvýšilo o další dva sestřelené Němce. V létě 1942 obdržel řád DFC a byl také povýšen do první důstojnické hodnosti. Převzal také velení nad 1. letkou.

1. peruť prováděla pravidelné noční extrémně nebezpečné výpady osamocenými letouny nad Francií- tzv. Night Intruder, při kterých si Kut vydobyl svou legendární pověst. Šlo o ničení německých bombardérů přímo nad jejich letišti buďto při startu nebo přistání, stále ale pod ochranou protileteckých baterií. Během tří měsíců trvání operací Night Intruder Kut sestřelil 15 (někdy se uvádí 16) německých bombardérů a dalších pět poškodil. Bylo to 75% všech úspěchů jeho perutě.

V noci na 5. května 1942 nad St André navíc dokázal - jako jediný noční stíhač v historii RAF - získat hned tři vítězství nad německými bombardéry, a to jen v rozmezí pouhých čtyř minut.

8. července 1942 byl Kuttelwascher, už podruhé dekorovaný řádem DFC, převelen k 23. stíhací peruti, u které létal na noční akce s legendárním dřevěným letounu Mosquitol. Od října 1942, po nalétání povinného turnusu bojových hodin, byl převelen na Čs. letecký inspektorát a v červnu 1943 byl odeslán na půlroční misi do USA a Kanady, kde přednášel a cvičil svou unikátní taktiku nočních letů

Po návratu do Británie 1943 byl Kut přemístěn k 32. servisní jednotce, kde až do konce války zalétával opraveně letadla, včetně těžkých čtyřmotorových bombardérů Lancaster a Halifax. Celkem za svou kariéru pilotoval rovných 60 typů letadel.

Po skončení 2. světové války se Kut vrátil i s rodinou, která se mezitím rozrostla o další dvě děti do svobodného Československa. Jeho velšská manželka si však v cizím prostředí nezvykla a za pár měsíců se i s dětmi vrátila zpět do Británie. Kurt pak 26. května 1946 odletěl z Československa zpět do Británie, kde o čtyři měsíce později obdržel britské občanství.

Karel Kuttelwascher zemřel 17. srpna 1959. Bylo mu necelých 43 let.

Československý pilot a spojenecké letecké eso Karel Kuttelwascher, držitel 2 vyznamenání DFC, 5 čs. válečných křížů, francouzského Croix de guerre a řady dalším medailí, má během války potvrzených 18 sestřelů ve Velké Británii (z toho 15 v noci) plus dalších 6 z bitvy o Francii. Dále poškodil 5 německých letadel. Toto skóre z něj dělá oficiálně nejúspěšnějšího čs. stíhače 2. světové války a šestého nejlepšího spojeneckého nočního stíhače vůbec (přičemž svých úspěchů dosáhl prakticky jen během tří měsíců a na letadle, které nemělo radar).

V roce 2000 byl in memoriam povýšen do hodnosti generála.

Redakčně kráceno

Zdroj: Securitymagazin + Roger Darlington- Noční jestřáb
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
Vygenerováno za 0.238 sekund