Druhá světová válka přinesla celou plejádu hrdinů na obou frontách, miliony bezejmenných a stovky, možná tisíce těch, které historie uchovala navždy.
Jedním v hrdinů druhé světové války, skutečných i tak vyznamenaných, byl pilot východní fronty, narozený 8.srpna 1920 - letecké eso :
Ivan Nikitovič KOŽEDUB.
Narodil se v prosté ukrajinské rolnické rodině- vesnice Obražijevka, Černigovská gubernie. Středoškolák. Aeroklub v městě Šostka, sportovní letec.
Válka:
1940 povolán do Rudé armády. Vystudoval jako sportovní pilot Čugajevské letecké učiliště- výtečně- přešel do pozice instruktora.
Chtěl bojovat, armáda jej potřebovala jako instruktora. Až v nouzi "nejvyšší" bylo jeho žádostem vyhověno- v listopadu 1942 přešel v hodnosti "staršij seržant" k bojové jednotce. Jeho první zkušenost nebyla nejlepší- i když letěl na stroji La-5 dostal zásah- verze jedna praví, že to byl souboj s Messerschmittem Bf 110 , druhá, že jej napadla vlastní protiletadlové obrana...
Ale již od začátku července 1943 postupně sestřelil do 16.července 8 letadel a byl povýšen postupně až na velitele 3.eskadry.
Pro své letecké umění dostal jako jeden z prvních Lavočkin La-7- 19.srpna 1944 měl za sebou 256 bojových vzletů a 48 úspěšných sestřelů- na stejnokroji 2.titul hrdiny SSSR.
Sovětská válečná propaganda stejně jako všechny ostatní, popisuje příběh hodný do čítanek. Při jednom se soubojů nad územím nepřítele byl jeho stroj zasažen a začala hořet palivová nádrž. Kožedub se rozhodl pro útok "kamikaze" ,zamířil svůj stroj "k nejbližšímu nepřátelskému postavení".
Začal prudce klesat. Proud vzduchu požár uhasil a pilot se vrátil s problémy na základnu.
V bojích nad Polskem a později nad Německem dovršil sérii vítězství 16.dubna 1945 nad Berlínem.
Zajímavé jsou sestřely dvou amerických letounů P-51 Mustang ( březen 1945.) Tehdy se již vítězní sovětští piloti "nebezpečně" přiblížili k americkému bombardovacímu svazu. Američtí stíhači si zřejmě zaměnili La-7 k velmi podobnému Fw 190; protože na La-7 nebyly americké poznávací znaky, zahájili útočný manévr... Kožedub byl zkušeným "mazákem" a oba "dotírající" Mustangy sestřelil. Celá věc byla tutlána, sestřely nebyly Kožedubovi uznány a z oficiálních záznamů smazány...
Kožedubův La-7 byla jako stroj "esa" pestře pomalován. Tak jej 22.dubna 1945 znovu napadli Američané- stálo je to další dvě stíhačky- a jeden život, druhý pilot stačil otevřít padák.
V některých dobových materiálech lze najít i zajímavý údaj. Američtí letci nad Evropou si nelámali příliš hlavu se "rozpoznáváním" strojů spojeneckých a pálili na vše, co nemělo americké označení. To potvrzují i čeští piloti na sovětských LAVOČKINECH během Slovenského národního povstání...nad územím Slovenska.
Skončila 2.světová válka.
Skončeno a "podepsáno" ... nesestřelený Kožedub vykonal 320 bojových misí; na nich sestřelil samostatně 62 letadel (mimo amerických). 18.srpna 1945 dostal třetí hvězdu Hrdiny SSSR. Postavil se po bok skvělých bojových pilotů : Hanse-Joachima Marseille nebo George Beurlinga - přesná střelba z velkých úhlů...
Exkurz:
Hans Joachim Marseille sestřelil do své smrti, kdy se mu neotevřel padák po sestřelu protileteckou obranou, 158 letounů západních mocností- žádného sověta...
George Beurling -nejúspěšnější kanadský pilot druhé světové války. Při své misi na Maltě sestřelil 27 letadel OSY- (za 27 dnů)- označován jako "Sokol Malty" nebo "Rytíř Malty". Jeden z nejtalentovanějších leteckých es druhé světové války.
Individualista, neschopný týmové práce,podivín- ale výborný střelec a pilot. 31 vítezných soubojů.
Zemřel po válce v roce 1948 v Kanadě jako žebrák na ulici... bylo mu 26 let! Nikdo jej mimo válku nechtěl...
Ivan Nikitovič KOŽEDUB
po skončení války přešel na Mig-15.
Během války v Koreji velel 324.peruti- sám již létat nesměl. Sověti uvádí, že Kožedubovi stíhači sestřelili 329 korejských a amerických strojů (údaj nelze ověřit).
Kariréru ukončil I.N.Kožedub jako maršál letectva . Do nebe pilotů odešel 8.srpna 1991 ve svých 71 letech.
Zdroje: Velká ruská encyklopedie (online- dostupné) a další čtyři zdroje v ruštině- exkurz: zdroje naší české WIKI... upraveno, zkráceno, pouze prověřitelná fakta bez politického "nánosu"
R/1