Turci jako první na světě předvedli s F-16 Pugačovovu kobru
Pugačovova kobra je jeden z nejznámějších a nejsložitějších manévrů bojových letounů. Letadlo při něm prudce zdvihne nos a postaví se na ocas, který se pak na chvíli ocitne před nosem. Manévr běžně předvádějí piloti ruských a sovětských strojů. Turecký pilot Murat Bakici ho ale jako první na světě předvedl s americkým strojem F-16 Fighting Falcon.
60 minut v kokpitu leteckého trenažéru a prohlídka letecké techniky na 21. základně taktického letectva. Tak tento zážitek vydražil na aukci v projektu Sparta vzdává hold Jan Schöpp a podpořil tak Vojenský fond solidarity a fondy dalších složek IZS. Za odměnu mohl on s manželkou a synem zavítat do prostor čáslavské základny, kam se běžně veřejnost nedostane.
na filmovém kanálu Youtube jsem náhodou "vyštrachal" tento jedinečný více jak dvacetiminutový instruktážní dokument, natočený na barevný materiál redakcí Armádního filmu NDR z letecko-taktického cvičení jednoho ze stíhacích pluků letectva Německé lidové armády.
Během tohoto zaměstnání došlo i na působení zainteresovaných útvarů z dálničního úseku "Hitlerovy dálnice", táhnoucí se od jihu na sever NDR v délce kolem 1.000 km. Jedná se o film vzniklý z kraje působení MiG-23 MF v letectvu NDR počátkem 80. let, o čemž svědčí ještě instalace původních adaptérů typu APU-13MT pro PLŘS R-3S/R-13M.
Až po příchodu modernější verze „ML“ s novějšími IČ PLŘS R-60, byly i na všech letounech „MF" adaptéry postupně nahrazeny za dvojité APU-60-II (P-62-2M). Co si vzpomínám, když jsem v létě roku 1988, coby desetiletý kluk jel na mezinárodní prázdninový tábor do NDR poprvé v životě "k moři" do pomořanského krajského města Rostock za odměnu z budějovického Interklubu při Státní jazykové škole, jehož jsem byl žákem, jeli jsme právě po této dálnici.
Krom našeho jediného úseku na D1 u Měřína, jsem na "jejich" dálnici cestou napočítal snad 6 - 7 takových rovných úseků, kde středový pás, jinde osazený živým plotem, byl v délce cca 3 km přemostěn betonovou výplní do podoby "záložního letiště".
Po stranách se pak nacházely rozšířené plochy "stojánek" s namalovanými "chlívečky" stání jednotlivých mašin. Dálnice na území NDR, sestavená na četných místech ještě z dob "Ádova působení" z tisíců původních panelových dílů, byla "hrbatá" až běda a jako taková pěkně drncala.
Krom "třiadvacítek" v drtivé většině verze MF uvidíme ve filmu ještě transportní turbovrtulové "Anduly" An-26, vrtulníky Mi-8/17, a pozemní techniku reprezentovanou rovněž našimi tahači TATRA 138. Mimořádn&a acute; ; pozorn o st je věnována důkladnému zamaskování.