Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ...

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 26. srp 2019 16:47 #10462

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
LUBOMÍR FAITZ – REDAKTOR LETECKÉ RUBRIKY


Pan kolega L. Faitz má společnou cestu s navigátorem od 311. perutě.

Svoji:

V roce 1964 povolán k 7.výsadkovému pluku zvl.určení Holešov.
Po základním výcviku převelen k VÚ 8015 do Stříbra do podůstojnické školy.
Povýšen a převelen na štáb divize západního vojenského okruhu v Plzni.
( přiložená č.b fotka).
Velitel družstva.
Do zálohy propuštěn v září 1966.
Zdravotní klasifikací "Schopen řadové služby u výsadkového vojska- klasifikace a".

V záloze:

SVAZARM- sportovní létání.
Vybrán a po překoumání zdravotního stavu (Ústav leteckého zdravotnictví) v Praze,výcvik záložních pilotů na vrtulnících. Později přeškolen na vyšší typ Mi- 1 a.

SOUCASNOST:

Externí redaktor stránek www.svvz.cz - specializace LETECTVÍ / ZAJÍMANOSTI / TECHNIKA.
Jeho spisovatelské nadání, spolu a výbornou znalostí anglického jazyka a napojení na AUSTRALANA, skromnost, znalost pilotáže vrtulníků, jej staví na čelné místo redakce

Aktivní. Cestuje. Fotografuje. Překládá z angličtiny zajímavosti z leteckého oboru.

HISTORIE ZAČÁTKŮ:

Jeho mládí najdete v rubrice:

VETERÁNI - "Vojácký adrenalin".

Lubomír FAITZ:

PLACHTAŘ- životní intermezzo.

v adrese www.novomestskykuryr.info/010423-historie%20aeroklubu.html


Seznam členů ARČs, držitelů Stříbrného plachtařského odznaku FAI (L.Faitz č.2262)
www.lkuo.cz/soubory/odznaky/STPL65-6.HTM


FOTOGALERIE: prolínání : cestovatel. překladatel. voják ZVS.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 06. čec 2018 18:24 #8091

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Pan Lubomír FAITZ - pilot vrtulníku...stroj byl vyroben v Moravanu Otrokovice - rok výroby 1961-1962. Pilota jsme požádali, aby o skvělém stroji napsal více...

HC-102 Stručná charakteristika konstrukce

Vrtulník HC-102 je lehký jednomotorový typ s jedním nosným třílistým rotorem a s řídící ocasní dvoulistou vrtulí.

Je poháněn vzduchem chlazeným motorem M 110 H o maximální hodinové výkonnosti 112 k Motor má nucené chlazení vlastním ventilátorem a je opatřen samočinnou odstředivou spojkou.

Kabina vrtulníku je polozavřená bez dveří; má dvě sedadla vedle sebe, uzpůsobená pro sedací padáky. Obě sedadla jsou opatřena polštářováním a upínacími pásy. V přídi trupu je vyvažovací nádrž pro vyvážení vrtulníku vodou.

Řízení je dvojité, na pravé straně částečně odnímací (páky cyklického a kolektivního řízení).

Trup vrtulníku je celokovový. Listy rotoru a ocasní vrtule jsou dřevěné a povrch listů je chráněný lakem.

Palubní deska je umístěna uprostřed mezi piloty a je vybavena přístroji pro let s videm s přístroji pro kontrolu náhonové soustavy a motoru. Vrtulník má elektrickou síť se samostatným zdrojem a je vybaven radiostanicí.

Podvozek je tříkolý s olejopneumatickými tlumiči. Přední kolo je otočné, částečně středěné pružinami. Pevná ostruha na ocase chrání ocasní vrtuli před nárazem o zem.

Stabilizační ploška na ocase je přestavitelná pouze na zemi.

Vrtulník HC-102 je možno využít pro tyto účely:

1. Školní verze – základní výcvik a přeškolování pilotů

2. Styčná verze – pilot a cestující

3. Pozorovací verze – pilot nebo pilot a pozorovatel

Hlavní rozměry a údaje

Rotor

Průměr 8,80 m2

Počet listů 3

Plocha listů 1,20 m2

Ocasní vrtule

Průměr 1,3 m

Počet listů 2

Letová váha 690 kg

Otáčky motoru 3000 ot. / min

Omezení rychlosti letu

Cestovní rychlost v 500 m 100 km / hod

Max. rychlost v horizontu 120 km / hod

Max. rychlost do boku 20 km / hod

Max. dovolená vzad 10 km / hod

Max. stoupací rychlost 4,5 m / sec

Klesací rychlost v autorotaci 7,5 m / sec

Otáčení ve visení 20 vteřin

Dostup bez vlivu země

Šikmý dostup 3100 m

Největší výška visení 850 m

Největší výška startu 1600 m

Dolet

180 km při horizontálním letu ve výšce 500 m při cestovní rychlosti 110 km / hod.

Mezi řízením vrtulníku a letadla s nehybnými nosnými plochami jsou značné rozdíly, záležejí hlavně v tom, že řídící momenty a síly potřebné pro změnu režimu letu nevznikají vychylováním kormidel jako u letadla, ale nakláněním rotorového disku. Proto také přináší řízení vrtulníku ve srovnání s klasickými letadly obtížnější problémy, hlavně je kritizována nedostatečná stabilita, protože udržení žádané polohy vrtulníku za letu vyžaduje na pilotovi trvalou pozornost a neustálé řídící pohyby po každých 3 až 5 vteřinách, což je jistě méně pohodlné a únavnější než řízení letounu. Každý vrtulník je v podstatě kyvadlo, kdy je trup zavěšen pod rotorem a v praxi platí, že čím je vrtulník těžší, tím větší setrvačné síly na něj působí a opačně. S tím musí pilot neustále počítat a přizpůsobit těmto silám úměrně výchylky, jak cyklického a kolektivního řízení, tak i výchylky pedálů kterými ovládá ocasní vrtuli.

Při vodorovném letu vrtulníku vzniká na rotoru nesymetrické proudění způsobené tím, že listy postupují na polovině své dráhy proti směru větru a na druhé polovině po větru. V postupující poloze je list obtékán rychlostí větší a v poloze ustupující rychlostí menší. S rostoucí rychlostí letu se tato nesymetrie proudění zvětšuje. Nestejné rychlosti v postupující a ustupující poloze listu se vyrovnávají nestejnými úhly náběhu, a to tak, aby postupující list obtékaný velkou rychlostí měl úhel náběhu malý, ustupující list velký. Kdybychom rychlost dále zvětšovali, došlo by až ke kritické hranici, kdy na ustupujícím listu zmizí vztlak a nastupující list by způsobil klopivý moment.

Obecně mohu říci, že vrtulník HC-102 byl velmi citlivý na pilotáž, proto s pozdějším přeškolením na typ Mi-1 jsem neměl problémy. Opačně, ten, kdo začal létat na Mi-1 se už zpravidla na HC-102 nepřeškoloval právě z těchto důvodů. U HC-102 stačilo si pomyslet, že zvýším otáčky a již jsem na otáčkoměru viděl, jak stoupají. Tím větší pozornost si ale vyžadovalo neustále kontrolovat otáčkoměr, aby se otáčky udržely v předepsaných mezích pro ten který letový režim. Naproti tomu Mi-1 již měla vyvažování, takže řízení bylo přece jen trochu jed-nodušší.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.166 sekund