Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ...

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 24. čen 2021 19:02 #13722

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Redaktor Lubomír Faitz..

Nově objevené /již retro/ fotografie..našeho redaktora, pilota vrtulníku..
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 10. čen 2021 18:08 #13650

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Reakce na páteční příspěvek svobodníka v záloze Milana FRIEDRICHA: redaktor Lubomír FAJTZ narukoval v roce 1964 k VÚ 7374 Holešov a jeho zážitek ze střelnice Dobrotice je následující:

..." čtu pokračování článku M. Friedricha dnes, jak popisuje tu střelnici v Dobroticích a srovnávám. My jsme byli tehdy v Dobroticích dvakrát, ale vždy po svých a zrychleným přesunem. Pamatuji se, že jsme zrovna běželi při cestě na střelnici a potkali jsme pohřební průvod. Poddůstojníci zaveleli přejít " chod" a jak jsme minuli pohřební průvod, opět nasadit čepice a poklusem dál...

... pak je tu zmínka o tom, že jim bylo řečeno, že kdo nastřílí 30, dostane "opušťák" ("opušťák byla krátká dovolenka 3 dny plus dva dny na cestu- poznámka redakce ") Tak tohle za mě nebylo.
Ale abych byl objektivní, tak musím dodat, že jako odměnu za ty střelby jsem dostal vycházku, mohl jít na ni s velitelem světnice, samostatně ještě ne, poněvadž to bylo před přísahou.
Já jsem tehdy při prvních střelbách nastřílel 30 ve velmi těsném trojúhelníku. Velitel čety pak na střelnici před nastoupenou jednotkou rozvinul můj terč a říkal, že chce, aby takto stříleli všichni. Poté se mě ptal, jestli si ten terč nechci vzít. Já si ho, blbec, tenkrát nevzal a později mne to moc mrzelo, ale stalo se. Co se týče toho opušťáku tak o tom tehdy nepadlo ani slovo. Zpět do kasáren opět zrychlený přesun a ti, kdo málo nastříleli, měli za trest běžet se střeleckými pomůckami a ostatním materiálem.

.... pamatuji si, že se pár kluků utrhlo a chtělo ukázat, jak umí běhat a tak přiběhli před kasárna do té aleje, kde jsme se měli seřadit před pochodem do objektu kasáren o něco dříve než my ostatní. Bylo horko a velká žízeň, tehdy tam byly nějaké jabloně a tak jsme si utrhli pár jablek na žízeň, než jsme se seřadili. Nato kapitán Hána ( kapitán Bohuslav Hána, velitel čety, později technické skupiny pluku - pozn.R/1).nařídil všechna jablka zahodit- jsou otrávená a vzápětí ostře vyčinil těm, co doběhli první. Neexistuje, aby se někdo utrhl a nechal ostatní na holičkách. A kdyby se to opakovalo, tak bude následovat trest. Tak to bylo takové první seznámení se se situací, že prostě jednotlivec nemůže existovat bez skupiny a nepomoci ostatním.

... při druhých střelbách jsem mel zase výtečně, ale tentokráte to bylo za 27 (myslím, že na výtečně bylo 26-30). Pamatuji se, že za mnou pak přišlo několik poddůstojníků a ptali se mně, proč není zase 30. Ale dodnes si to pamatuji a když jsem dělal před lety ten zbrojní průkaz, tak tentokrát jsem si terč po prvních střelbách z pistole, vzal. Ostatně, byl otištěn na webu www.svvz.cz .

Takže, to byla jen taková krátká poznámka k dnešnímu obsahu tak, jak jsme to měli tehdy my.

L. Faitz - redaktor rubriky Letectví
The administrator has disabled public write access.

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 26. srp 2019 16:47 #10462

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
LUBOMÍR FAITZ – REDAKTOR LETECKÉ RUBRIKY


Pan kolega L. Faitz má společnou cestu s navigátorem od 311. perutě.

Svoji:

V roce 1964 povolán k 7.výsadkovému pluku zvl.určení Holešov.
Po základním výcviku převelen k VÚ 8015 do Stříbra do podůstojnické školy.
Povýšen a převelen na štáb divize západního vojenského okruhu v Plzni.
( přiložená č.b fotka).
Velitel družstva.
Do zálohy propuštěn v září 1966.
Zdravotní klasifikací "Schopen řadové služby u výsadkového vojska- klasifikace a".

V záloze:

SVAZARM- sportovní létání.
Vybrán a po překoumání zdravotního stavu (Ústav leteckého zdravotnictví) v Praze,výcvik záložních pilotů na vrtulnících. Později přeškolen na vyšší typ Mi- 1 a.

SOUCASNOST:

Externí redaktor stránek www.svvz.cz - specializace LETECTVÍ / ZAJÍMANOSTI / TECHNIKA.
Jeho spisovatelské nadání, spolu a výbornou znalostí anglického jazyka a napojení na AUSTRALANA, skromnost, znalost pilotáže vrtulníků, jej staví na čelné místo redakce

Aktivní. Cestuje. Fotografuje. Překládá z angličtiny zajímavosti z leteckého oboru.

HISTORIE ZAČÁTKŮ:

Jeho mládí najdete v rubrice:

VETERÁNI - "Vojácký adrenalin".

Lubomír FAITZ:

PLACHTAŘ- životní intermezzo.

v adrese www.novomestskykuryr.info/010423-historie%20aeroklubu.html


Seznam členů ARČs, držitelů Stříbrného plachtařského odznaku FAI (L.Faitz č.2262)
www.lkuo.cz/soubory/odznaky/STPL65-6.HTM


FOTOGALERIE: prolínání : cestovatel. překladatel. voják ZVS.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.

REDAKTOR LUBOMÍR FAITZ... 06. čec 2018 18:24 #8091

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Pan Lubomír FAITZ - pilot vrtulníku...stroj byl vyroben v Moravanu Otrokovice - rok výroby 1961-1962. Pilota jsme požádali, aby o skvělém stroji napsal více...

HC-102 Stručná charakteristika konstrukce

Vrtulník HC-102 je lehký jednomotorový typ s jedním nosným třílistým rotorem a s řídící ocasní dvoulistou vrtulí.

Je poháněn vzduchem chlazeným motorem M 110 H o maximální hodinové výkonnosti 112 k Motor má nucené chlazení vlastním ventilátorem a je opatřen samočinnou odstředivou spojkou.

Kabina vrtulníku je polozavřená bez dveří; má dvě sedadla vedle sebe, uzpůsobená pro sedací padáky. Obě sedadla jsou opatřena polštářováním a upínacími pásy. V přídi trupu je vyvažovací nádrž pro vyvážení vrtulníku vodou.

Řízení je dvojité, na pravé straně částečně odnímací (páky cyklického a kolektivního řízení).

Trup vrtulníku je celokovový. Listy rotoru a ocasní vrtule jsou dřevěné a povrch listů je chráněný lakem.

Palubní deska je umístěna uprostřed mezi piloty a je vybavena přístroji pro let s videm s přístroji pro kontrolu náhonové soustavy a motoru. Vrtulník má elektrickou síť se samostatným zdrojem a je vybaven radiostanicí.

Podvozek je tříkolý s olejopneumatickými tlumiči. Přední kolo je otočné, částečně středěné pružinami. Pevná ostruha na ocase chrání ocasní vrtuli před nárazem o zem.

Stabilizační ploška na ocase je přestavitelná pouze na zemi.

Vrtulník HC-102 je možno využít pro tyto účely:

1. Školní verze – základní výcvik a přeškolování pilotů

2. Styčná verze – pilot a cestující

3. Pozorovací verze – pilot nebo pilot a pozorovatel

Hlavní rozměry a údaje

Rotor

Průměr 8,80 m2

Počet listů 3

Plocha listů 1,20 m2

Ocasní vrtule

Průměr 1,3 m

Počet listů 2

Letová váha 690 kg

Otáčky motoru 3000 ot. / min

Omezení rychlosti letu

Cestovní rychlost v 500 m 100 km / hod

Max. rychlost v horizontu 120 km / hod

Max. rychlost do boku 20 km / hod

Max. dovolená vzad 10 km / hod

Max. stoupací rychlost 4,5 m / sec

Klesací rychlost v autorotaci 7,5 m / sec

Otáčení ve visení 20 vteřin

Dostup bez vlivu země

Šikmý dostup 3100 m

Největší výška visení 850 m

Největší výška startu 1600 m

Dolet

180 km při horizontálním letu ve výšce 500 m při cestovní rychlosti 110 km / hod.

Mezi řízením vrtulníku a letadla s nehybnými nosnými plochami jsou značné rozdíly, záležejí hlavně v tom, že řídící momenty a síly potřebné pro změnu režimu letu nevznikají vychylováním kormidel jako u letadla, ale nakláněním rotorového disku. Proto také přináší řízení vrtulníku ve srovnání s klasickými letadly obtížnější problémy, hlavně je kritizována nedostatečná stabilita, protože udržení žádané polohy vrtulníku za letu vyžaduje na pilotovi trvalou pozornost a neustálé řídící pohyby po každých 3 až 5 vteřinách, což je jistě méně pohodlné a únavnější než řízení letounu. Každý vrtulník je v podstatě kyvadlo, kdy je trup zavěšen pod rotorem a v praxi platí, že čím je vrtulník těžší, tím větší setrvačné síly na něj působí a opačně. S tím musí pilot neustále počítat a přizpůsobit těmto silám úměrně výchylky, jak cyklického a kolektivního řízení, tak i výchylky pedálů kterými ovládá ocasní vrtuli.

Při vodorovném letu vrtulníku vzniká na rotoru nesymetrické proudění způsobené tím, že listy postupují na polovině své dráhy proti směru větru a na druhé polovině po větru. V postupující poloze je list obtékán rychlostí větší a v poloze ustupující rychlostí menší. S rostoucí rychlostí letu se tato nesymetrie proudění zvětšuje. Nestejné rychlosti v postupující a ustupující poloze listu se vyrovnávají nestejnými úhly náběhu, a to tak, aby postupující list obtékaný velkou rychlostí měl úhel náběhu malý, ustupující list velký. Kdybychom rychlost dále zvětšovali, došlo by až ke kritické hranici, kdy na ustupujícím listu zmizí vztlak a nastupující list by způsobil klopivý moment.

Obecně mohu říci, že vrtulník HC-102 byl velmi citlivý na pilotáž, proto s pozdějším přeškolením na typ Mi-1 jsem neměl problémy. Opačně, ten, kdo začal létat na Mi-1 se už zpravidla na HC-102 nepřeškoloval právě z těchto důvodů. U HC-102 stačilo si pomyslet, že zvýším otáčky a již jsem na otáčkoměru viděl, jak stoupají. Tím větší pozornost si ale vyžadovalo neustále kontrolovat otáčkoměr, aby se otáčky udržely v předepsaných mezích pro ten který letový režim. Naproti tomu Mi-1 již měla vyvažování, takže řízení bylo přece jen trochu jed-nodušší.
Přílohy:
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.186 sekund