Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: SUŠENÉ OVOCE

SUŠENÉ OVOCE 19. lis 2021 17:08 #14388

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
SUŠENÉ OVOCE

První zmínka o sušení ovoce se datuje o 3500 let zpět.

Sušené ovoce a zelenina váží méně a zaberou nám v regálu méně prostoru než konzervy. Zachovávají většinu vitamínů a minerálů. Neztrácejí vlákninu. A neztrácejí chuť. Nejlepší na tom je to, že potraviny, které vysušíte, jsou mnohem levnější než ty, které kupujete v obchodech.

A další plus: na rozdíl od sušeného ovoce a zeleniny zakoupené v obchodě přesně víte, jak byly zpracovány a jaké přídatné látky byly (nebo nebyly) přidány. Sušené produkty, které si zakoupíte v obchodě, jsou, oproti vlastním nasušeným potravinám, plné nezdravého cukru a oxidu siřičitého, jehož jedinou kladnou výhodou je prodloužení trvanlivosti produktu. Ve větším množství bohužel přináší bolesti hlavy, žaludku, záněty průdušek a velmi často způsobuje nadýmání a průjmy.

Nejpohodlnější je sušení v sušičce. Ale také na slunci, kdy sušíme na papírech, nejlépe v mírném průvanu. Trvá to však déle. Pak je oblíbené sušení v troubě.

Příprava jídel pro sušení, kdy chceme zabránit zbarvení ovoce a blednutí zeleniny – je nezbytným krokem bez ohledu na to, jakou techniku sušení použijeme. Správné skladování pak prodlouží životnost sušené ovoce a zeleniny. Co potřebujeme vědět pro sušení doma?

Sušení extrahuje z ovoce a zeleniny vlhkost. Odstranění této vlhkosti inhibuje bakterie, plísně a také další mikroorganismy, které způsobují znehodnocení produktů. Sušení při správných teplotách uchová přirozené enzymy a také zabraňuje enzymatickému poškození během skladování. Čím více povrchu vystavíme pohybujícímu se vzduchu, tím rychleji a účinněji dojde k vysychání. Vše krájíme na tenko a ponecháme prostor kolem sušeného produktu, to je velice důležité. Nikdy nepokládejte ovoce nebo zeleninu na sebe. A pozor, nikdy nepoužívejte hliníkové podnosy nebo alobal. Sušíme na papíru. Při sušení venku je mutno zachovat vlhkost pod 60%.

Medový dip je osvědčená a skutečná léčba, která zabraňuje změně barvy. Polovinu šálku cukru rozpusťte na jeden a půl až dva šálky vroucí vody. Nechte vychladnout a vmíchejte půl šálku medu. Ponořte plátky sušeného ovoce do připravené teplé směsi, a vyložte například na plech s pečícím papírem.

Sušené ovoce má poměrně vysokou výživovou hodnotu, ale nemusíme se u něj obávat větší porce tuků. Ty v něm obsažené nejsou. Velkou devízou sušeného ovoce je i to, že vydrží velmi dlouho. Pokud ho budeme skladovat v uzavřených nádobách, můžeme si být jisti, že jej nenapadnou ani moli ani jiní škůdci. A vydrží také velmi dlouho, klidně i několik měsíců. Uchovávat by se mělo jednoznačně v temnu a suchém prostředí. Jen tak zabráníme tomu, že by ho napadly nejrůznější plísně. I když je třeba zasažena jen část plodů, tak rozhodně se už sušené ovoce nevyplatí konzumovat. Pokud ale v ovoci jen zkaramelizoval cukr, tak to není to na škodu.

Když budete sušené ovoce kupovat, tak se vyhýbejte sušenému ovoci, pokud jsou na obalu uvedeny jakékoli chemikálie. Nejčastěji se jedná o konzervační prostředek E220 - oxid siřičitý, který se používá v instantních obilovinách, jogurtech a víně. V případě předávkování je možné až udušení, porucha řeči, potíže s polykáním, zvracení. Nezapomeňte věnovat pozornost i jménu výrobce. Snažte se nekupovat sušené ovoce podle hmotnosti od neověřených lidí.

Sušené ovoce má vysoký obsah vlákniny. Stimuluje trávicí systém a zlepšuje metabolismus, obsah minerálů a vitamínů má dokonce vyšší než v čerstvém ovoci. Obsahují hodně železa (zlepšuje tvorbu krve), draslíku (normalizuje krevní tlak) a vitamínů B. Všechny jsou nezbytné pro normální fungování mozku, nervového systému, srdce a svalů. Konzumace sušeného ovoce nezpůsobuje zvýšení hladiny inzulínu v krvi, čímž snižuje pravděpodobnost obezity. Sušené ovoce, např. sušené meruňky, jablka, švestky - mají nejnižší glykemický index.

Rozinky jsou velmi prospěšné pro zuby a ústa. Obsahují látky, které inhibují růst mnoha bakterií v lidských ústech. Jíst rozinky je dobrou prevencí parodontálních onemocnění.

Hruška normalizuje funkci střev a pomáhá vylučovat toxiny z těla.

Sušené meruňky mají pozitivní vliv na srdce. Obsahují draslík, vápník, karoten, fosfor, železo a vitamin B5.
Fík chrání štítnou žlázu, odstraňuje střevní parazity.

Švestky také příznivě působí na gastrointestinální trakt, pomáhají bojovat proti zácpě a normalizují celý systém. Navíc jsou užitečné při srdečních problémech, vysokém krevním tlaku, onemocnění ledvin, revmatismus, onemocnění jater nebo ateroskleróze.

Pozor, kupované sušené švestky v obchodě jsou často namočené v levném rostlinném oleji nebo ošetřeny glycerinem, aby byly bobule měkké a lesklé.

ZÁVĚREM
Jedna porce sušeného ovoce může poskytnout velké procento doporučené denní dávky mnoha vitamínů a minerálních látek. Jde například o kyselinu listovou. Výjimkou je ale vitamín C, jehož obsah je sušením výrazně snížený. Sušené ovoce obvykle obsahuje velké množství vlákniny a je skvělým zdrojem antioxidantů, hlavně polyfenolů. Polyfenolové antoxidanty pomáhají zlepšit průtok krve, přispívají k lepšímu trávení, snižují poškození způsobené volnými radikály a riziko mnoha dalších chorob.

Studie prokázaly, že lidé, kteří jedí sušené ovoce, mají tendenci vážit méně a přijímat více živin, a to ve srovnání s jedinci, kteří sušené ovoce nekonzumují. V sušeném ovoci je zachována většina živin čerstvých plodů, díky sníženému obsahu vody jsou ale samozřejmě koncentrovanější.

Shrnutí: Sušené ovoce je bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály. Obsahuje také velké množství zdraví prospěšných polyfenolových antioxidantů. Konzumace sušeného ovoce zvyšuje příjem živin a snižuje riziko obezity.
Blíží se Vánoce.

Vyměňme smažené brambůrky, solené oříšky a tyčinky za sušené ovoce...

R/3
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.155 sekund