Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: PÓREK

PÓREK 12. lis 2021 13:21 #14364

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
PÓR, PÓREK

Z botanického hlediska patří pórek do rodu česnek, tedy Allium. Byl pěstován již Egypťany, Řeky a také Římany ve starověku. Na více místech se o něm zmiňuje také Starý zákon. Římané si ho tak oblíbili, že měli dokonce zvláštní název pro zahrádky, na kterých ho pěstovali – říkali jim „porrinae“. A císař Nero jej konzumoval proto, aby měl silný a plný hlas. Domov má v jižní Evropě a jihozápadní Asii, především v Persii. Ale také v Anglii. Tam jej berou jako národní zeleninu, především ve Walesu. Francie jej uznává i jako koření.

Co pórek obsahuje? Hlavně vodu, průměrně kolem 90g na 100g. Bílkoviny kolem 1,6 ( kdy bereme jako jednotku vždy g/100g ). Také tuky, cukry, škrob, vlákninu, mastné kyseliny. Z prvků je to především sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo, měď, zinek a mangan.Vitamíny – C, D, E, B6 a B12, také karoten a thiamin. A najdeme v něm i riboflavin a niacin. Nejlepší na pórku je nulová hodnota cholesterolu!

Pór povzbuzuje chuť k jídlu (díky sirným silicím), podporuje činnost zažívacích orgánů, dále podporuje činnost ledvin.

Pórek je poměrně chudý na energii, má jen 136 kJ na porci 100g, takže se uplatní při nízkoenergetické dietě.

Protože obsahuje i látku allicin, tak má antibakteriální, antivirové i antimykotické účinky. Jde o přírodní antibiotikum.

Kyselina listová podporuje tvorbu červených krvinek. Zinek a selen má na starost kvalitu vlasů a pokožky. Draslík snižuje krevní tlak. Obsahem fosforu povzbuzuje činnost mozku a podporuje snižování tuků v krvi, proto je ideální potravinou pro seniory, u nich pomáhá zpomalovat nutné změny, které se stářím přicházejí, a udržuje tělo v kondici do vysokého věku.

V této souvislosti působí též velice účinně na stav cévních stěn, takže dodává úlevu lidem trpícím na křečové žíly nebo hemoroidy. Pórek není všelék. Nemůže vyléčit rakovinu. Ovšem nedávné laboratorní studie ukázaly, že konzumace této zdravé zeleniny pravidelně snižuje riziko primárního onemocnění. Pomáhá také inhibovat růst již identifikovaných nádorů.

Ale kuřáci, kteří konzumují velké množství póru, jsou v nebezpečí. Výrazně si zvyšují riziko nádorů. Vyberte si tedy: pór nebo cigarety. .

Kromě příznivých účinků na celkové zdraví pórek potěší i všestranným využitím, takže si jej zamilujete v kuchyni. Často se používá jako kořenící zelenina, která skvěle dochutí polévky, omáčky nebo i saláty. Podávat jej můžeme i jako samostatný pokrm, třeba v kombinaci s bramborami pečenými na plechu nebo vařenými ve slupce. S jablky a ořechy vytvoří za syrova chuťově překvapivý a velmi zdravý salát. a nebo poslouží jako přísada do pomazánky. Můžete jej dusit nebo i péct společně s masem či přílohou na pánvi, popřípadě v troubě, zapékat. I použít místo květáku na mozeček. A třeba místo vařeného chřestu přelitého máslem, omáčkou.

V zelené části má pórek až dvojnásobek vitamínů než v bílém dílu stonku. To je důvod, proč by se měly konzumovat také jeho listy. To platí zejména u křehké jarní odrůdy pórku, určené ke spotřebě za syrova. Tato lahůdková zelenina pěstovaná ve skleníku připomíná trochu jarní cibulku.

Pórek se dá zmrazit, já jej nakrájím na kolečka a dám do mikrotenového sáčku. Zelenou část krájím také, na tenké nudličky. Vynikající je to do polévky na závěr vaření, do uvařených nebo opečených brambor a také do rýže nebo kuskusu.

Dá se i zavařit. Na hrubo nakrájíme pórek a cibuli a mírně osmahneme na oleji, pak přidáme další zeleninu, ale nemusíme – tuto směs dusíme až ztratí veškerou vodu. Udušenou zeleninu rovnoměrně nandáme do skleniček, pečlivě uzavřeme a sterilujeme 20min při 100 stupních.

Na závěr recept s pórkem, jak jej neznáme a nenajdete jej ani často v nabídce restaurací:
Obalovaný a smažený pórek – potřebujeme středně velký pórek, ten nakrájíme na špalíčky asi 10 cm dlouhé, 4 plátky sýru ( vynikající je uzený ), 4 nebo až 8 plátků anglické slaniny ( to podle toho, jak je široká ) a jako u řízku mouka, vejce, strouhanka. Pórek nejprve trochu povaříme, tzn. do vařící osolené vody jej ponoříme tak na 1 až 2 minutky, nesmíme jej převařit a udělat z něj bláto. Necháme vychladnout. Pak obalíme sýrem a kolem sýru dáme manžetu z anglické slaniny. Postup je stejný jako když připravujeme řízky. A smažíme. Jako příloha co kdo má rád.
Já jsem ještě sýr z té strany, kde se lepí na pórek, natřela dijonskou hořčicí...

A ještě pórkové pyré jako příloha k čemukoliv:
Pórek nakrájet na menší kousky, na olivovém oleje orestovat, podlít a uvařit v osolené vodě, nechat pod poklicí asi 10 minut. Pak slijeme vodu, tyčovým mixérem rozmixovat, přidat máslo, špetku muškátového oříšku ( mletý ) a na závěr asi 2 PL strouhaný parmezán. Dochutit solí a pepřem. Budete překvapení, jaká je to mňamka...

R/3
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.138 sekund