Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: KUKUŘICE

KUKUŘICE 13. srp 2021 16:36 #13970

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
KUKUŘICE

KUKUŘICE (ZEA) je rod jednoděložných rostlin z čeledi lipnicovité.
V šestnáctém století bývala kukuřice označována jako turecká pšenice.Turecká proto, protože si mysleli, že byla do Evropy dovezena z Řecka a Asie. V moravských nářečích se používá označení Turkyň. Kukuřice byla vyšlechtěna z divoké trávy teosint na území dnešního Mexika.

Stalo se přibližně před 10 tisíci lety. Díky vysoké výživné hodnotě, snadné přepravě a dobré přizpůsobivosti v různých pěstitelských podmínkách se kukuřice stala po několik tisíciletí pak hlavní plodinou pro většinu středoamerických a karibských kultur. Kukuřice je často spojována s civilizací Mayů – právě její intenzivní pěstování mohlo být jednou z příčin zániku této významné kultury. Na území Evropy se kukuřice dostala podobně jako slunečnice nebo brambory díky španělským dobyvatelům.

Kukuřice může být velmi různorodá. Ta původní se od dnešních odrůd výrazně lišila, kdy klásek byl malinký, přibližně 2–3 cm dlouhý, a byl pouze jeden. Dnes může mít kukuřice i více klasů na jednom stonku, s průměrnou délkou 20 cm ( pokud je klas jeden ). Variety s více klasy na stonku najdete u tzv. „baby kukuřičky”, je možné ale narazit i na odrůdy s gigantickým klasem, dlouhým až 50 cm. Tyto klasy poskytuje kultivar kukuřice zvaný Jala, který roste v Mexiku ve stejnojmenné oblasti. Zbarvení kukuřičných zrn bývá většinou žluté, ale můžete narazit i na odlišně zbarvená zrna, např. černá, červená, modrá, bílá, hnědá, či fialová.

Kukuřice je surovina, kdysi se u nás používala především jako krmivo pro dobytek a drůbež. Dnes jde o potravinu, která v našich jídelníčcích zdomácněla a stala se velmi oblíbenou ingrediencí pokrmů jak dětí, tak i dospělých. Známe ji v mnoha podobách, jako kukuřičnou mouku, lupínky, mražená nebo sterilovaná kukuřičná zrna používaná do různých pokrmů, sladkokyselé kukuřičné klásky či vařený kukuřičný klas podávaný s rozpuštěným máslem - a mnoho jiných. Jde tedy v případě kukuřice o obilovinu nebo zeleninu? Kukuřice patří do skupiny celosvětově nejvýznamnějších obilovin. Z kukuřičného zrna se vyrábí škrob, mouka, krupice, strouhanka, těstoviny a další rozmanité výrobky, je to také surovina na výrobu lihu, kukuřičného sirupu a oleje.

Využití kukuřice v kuchyni je opravdu široké, kukuřičné zrno navíc neobsahuje lepek, hodí se tedy pro bezlepkovou stravu. Z krupice se připravuje polenta neboli kukuřičná kaše oblíbená v Itálii a na Balkáně. Dá se připravit na slano i na sladko, zapékaná, grilovaná apod. Do mexické kuchyně neodmyslitelně patří placky známé jako tortilly, z venezuelské kuchyně pak pocházejí arepas, kukuřičné placičky nebo empanadas, což jsou plněné kukuřičné kapsy. U nás jsou velmi oblíbené kukuřičné vločky, které zdomácněly pod názvem corn flakes.

Takže obilovina. Ale i jako zelenina. Proč? Jako zelenina se využívá kukuřice cukrová. Ke konzumaci slouží klasy neboli palice, které se sklízejí dříve, než zrna ztvrdnou, tedy v době, kdy přecházejí z mléčné zralosti do voskové, kdy mají bílou až zlatožlutou barvu a obsahují mléčnou tekutinu. V této době zrna obsahují přibližně 70–80 % vody.

Hlavní živinou obsaženou v kukuřici jsou sacharidy, 100 g zrn kukuřice cukrové obsahuje přibližně 19 g sacharidů. Bílkovin v této plodině není velké množství, navíc jsou neplnohodnotné, chybí zde větší množství aminokyselin tryptofan a lysin. Tuk se vyskytuje v kukuřičném zrnu v nepříliš vysokém množství, a to zejména v klíčku. Zrno dále obsahuje nezanedbatelné množství vlákniny a nalezneme zde i vitaminy skupiny B ( B1, B3, B5, B6 ), kyselinu listovou, vitamin A a C, karoteny, z minerálních látek pak nejvíce draslík, fosfor, hořčík nebo mangan. Pro organismus člověka je významná přítomnost celulózy, škrobu, pektinových látek.

Obsahuje téměř všechny vitaminy s výjimkou vitaminu B 12 a vitaminu D, které se vyskytují jen v živočišných zdrojích. Vitamin A je přítomný také, ve formě svého provitaminu beta-karotenu. Závěrečné plus -kukuřice je vhodná pro bezlepkovou dietu. Kukuřice je velmi oblíbená a lehce stravitelná zelenina. Obsahuje značné množství tuku a škrobu, tzn., že je energeticky vydatná. Kukuřičná zrna mají vysoký obsah thiaminu ( vit. B1 ), který je vysoce důležitý pro naši nervovou soustavu, kdy posiluje náš intelekt a schopnost soustředění. Už 40 minut po konzumaci tak zlepší výkon mozku a schopnost koncentrace!

Další účinnou látkou obsaženou v kukuřici je biotin (pro zdravé, silné vlasy a hezkou pleť) a niacin (pro dobrou náladu a zdravé buňky). Kukuřice podporuje krvetvorbu, zvyšuje dýchání buněk, posiluje imunitní systém, svaly a srdce. Také pomáhá při nedostatku libida a impotenci. Je tedy nejenom chutná, ale je i velmi zdravá.
Velkou cenu má kukuřice také pro všechny, co chtějí shodit nějaké to kilo. Obsahuje hodně vlákniny, která je potřebná pro zdravý metabolismus a k udržování střev v kondici.

Pro pořádek – jeden uvařený klas má 2,5 gramu vlákniny. A zhruba 100 kalorií. To je sice poměrně dost, ale díky kombinaci sacharidů a bílkovin má kukuřice tu zvláštní vlastnost, že dodává energii do těla postupně, takže vás konzumace jednoho klasu dokáže zasytit minimálně na tři hodiny. A během nich se budete cítit naprosto čilí.
Nebudete pociťovat ani svalovou slabost, protože kukuřice obsahuje mnohem více bílkovin, než většina čerstvé zeleniny.

Kukuřičná zrna se vyplatí zařadit do jídelníčku častěji nejen kvůli významnému množství prospěšných minerálů. Obsahují také celkem vzácné barvivo zeaxantin, který podle mnoha výzkumů snižuje riziko rakoviny prostaty, tlustého střeva a prsu.

Hodně prospěšný je ale už zmiňovaný vysoký obsah vlákniny, která na sebe váže vodu, a tak pomáhá při látkové výměně. Díky tomu se tělo zbavuje zadržované vody a mizí otoky.

Cukrová kukuřice má intenzivně žlutou barvu a lehce nasládlou chuť – snad proto je oblíbená nejen u dětí, ale i u dospělých. Kukuřice se přidává do salátů, do jídel, do příloh, krásná barevně je v kombinaci s hráškem a mrkví. Známe ji syrovou, vařenou, sterilovanou, zmraženou. My máme rádi vařenou, jen tak posolenou – a hryžeme...nebo opečený kukuřičný klas. Nejdříve je dobré ho napařit, pak lehce orestovat na pánvi a nakonec už za studena třeba potřít máslem nebo olivovým olejem. Pak třeba jen napíchat na špejle a máte výborné a zdravé špízy. A doba grilování? Nakrájím klad na kolečka 2-3 cm a grilujeme spolu s paprikou, rajčaty a třeba žampiony. A popcorn je bez debaty zdravější než brambůrky.

RECEPT NA RYCHLOU OMELETU S KUKUŘICÍ:
Každé hospodyňce zůstavají bílky, takže budeme potřebovat 4.
Dále nastrouhaný sýr a sterilovanou kukuřici.

Bílky rozšleháme, přidáme trochu soli, mleté červené papriky, pepře a zelených bylinek ( pažitka, kopr nebo petrželka ). Na pánev teflonovou ( rozpálenou ) vlijeme směs bílků, které jsme promíchali s kukuřicí, pár minut opékáme a pak přikryjeme poklicí – tím se bílky „zatáhnou“. Obrátíme. A otočíme zase zpět. Nakonec posypeme strouhaným sýrem a počkáme asi 2 minuty, než se sýr rozpustí. Hotovou omeletu ještě posypeme kukuřičnými zrnky.

Jako příloha mohou být rajčata a paprika, cibule na kolečka. Chleba netřeba...

R/3
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.144 sekund