Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: ČERVENÝ RYBÍZ

ČERVENÝ RYBÍZ 16. čec 2021 19:17 #13826

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Online
Ribes rubrum...červený rybíz

Rosolovitý střed, volně umístěná semínka v dužině, měkká slupka a někdy až dost silná kyselá chuť. To je klasika červeného rybízu a to patří prostě k létu.

Má vysoký obsah vitaminu C, v každé bobulce je ho přibližně 2 mg. To znamená, že hrst bobulek pokryje denní potřebu tohoto vitamínu. Tělo si jej neumí samo vyrobit. Vitamín C je důležitým biokatalyzátorem enzymových procesů v buňkách, takže zvyšuje imunitu. To, že obsahuje i třísloviny, které vnímáme na jazyku trpce, způsobí, že je zabráněno degradaci organických kyselin a také vitamínu C a B.

Rybíz obsahuje i červená barviva antokyany, ta patří mezi flavonoidy a mají antioxidativní účinky. Chrání buňky našeho těla velice účinně proti oxidativnímu stresu. Obsahuje také vitamín B, celou jeho řadu, kyselinu panthotenovou, betakaroten – vitamin A, plus malé množství vitamínu E. Také má vysoký obsah vápníku a nemalé množství železa. A také mangan a hořčík.

Je vědecky prokázaný aktivující vitalizující účinek rybízu v rozmezí 90 minut. Ovoce je bohaté na rostlinnou kyselinu elagovou, která působí proti rakovině a vysokému cholesterolu, a na látky s antioxidačními a protizánětlivými účinky.

Proč jíst rybíz?
 má nízký obsah tuků a kalorií
 vysoký obsah vlákniny
 obsahuje draslík
 obsahuje hořčík
 obsahuje vitamín C

Listy červeného rybízu zmírňují bolesti způsobené artrózou, výrony a vymknutím. Ovoce slouží jako projímadlo. Červený rybíz se ordinoval jako prevence kurdějí. Bývá také součástí pleťových masek sloužících ke zpevnění pleti.

Karoteny a z nich následně syntetizovaný vitamin A mají v našem těle mnoho příznivých účinků. Antioxidanty všeobecně zbavují organismus volných radikálů a chrání buňky před patologickými změnami.
Karoteny také urychlují obnovu sliznic a chrání je, jsou tedy skvělé i při rekonvalescenci po nemocech. Vitamin A je známým ochráncem našeho zraku, pomáhá při zhoršeném nočním vidění, tzv. šerosleposti.

Takže stručně shrnuto - léčivé vlastnosti jsou: chrání buňky proti volným radikálům, posiluje imunitní systém, tiší nervy, povzbuzuje náladu, posiluje kardiovaskulární činnost, harmonizuje sliznice, povzbuzuje tvorbu hormonů, má močopudné a očišťující účinky, nalačno povzbudí chuť k jídlu, podporuje trávení.

Červený rybíz je nejlépe zpracovat do 24 hodin, kdy můžeme zavařit, zmrazit, vařit marmeládu, dělat sirup nebo likér. A samozřejmě i upečení dobrot s rybízem. U nás většinou rybízový koláč s tvarohem, rybízové muffiny, rybízový koktejl a také rybízová zmrzlina.


Recept na rybízové muffiny:
Potřebujeme 250 g rybízu, 250 g polohrubá mouka, 180 ml podmáslí, kefír nebo zakysaná smetana, 125 g Hera, Zlatá Haná nebo máslo, 160 g cukr nejlépe třtinový, 2 vejce, 1 vanilkový cukr, ½ prášek do pečiva, sůl.

Vyšleháme máslo s cukry do pěny. Přidáme vejce, sůl. Mouku prosejeme s práškem do pečiva. Polovinu zapracujeme do tekuté části těsta, přidáme podmáslí a zapracujeme zbytek sypké směsi. Nakonec opatrně, pozor na rozmačkání kuliček, vmícháme rybíz. Formu na muffiny vymažeme a vysypeme moukou, popř. můžeme vyložit košíčky na muffiny. Naplníme těsto do 2/3. Troubu předehřejeme na 200 °C, pečeme asi 25 minut do zlatova. Někdy podle nálady muffiny před vložením do trouby posypu drobenkou nebo plátky mandlí a po upečení a vychládnutí dávám na muffinku trochu zakysanky a do ní vložím tak 3-4 kuličky červených bobulek rybízu. Vypadá to dobře.

Pozn. Tohle je tak na těch 12-16 ks, podle toho, jaký máte plech.

R/3
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.147 sekund