Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: Čínská medicína - SPÁNEK

Čínská medicína - SPÁNEK 12. úno 2021 04:50 #12920

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
PROČ JE SPÁNEK DŮLEŽITÝ

Délka a potřeba spánku závisí i na našem věku: děti obecně potřebují více spánku (půlroční dítě až 16 hodin), v dospělosti se postupně potřeba snižuje (v 18 letech už jen 9 hodin spánku, mladí lidé kolem 7 – 8 hodin, lidem nad 60 let pak stačí 5 – 7 hodin spánku). Nespavost ovlivňují mimo vnitřních faktorů také vnější faktory. To jsou náhlé změny počasí, pití kávy nebo silného čaje (hlavně před spaním) a alkoholu, konzumace jídla před spaním či „těžkého“ jídla vůbec, adaptace na jiné prostředí, postel, časové posuny při přeletech, příliš horka, také naopak příliš chladu v ložnici, náhlé emoční šoky a rozrušení plus obavy, se kterými usínáme. Neschopnost spát při bolestech, kožním svědění, také astmatu apod., to se nepovažuje za nespavost.

Podle tradiční čínské medicíny je tou nejlepší pozicí pro usínání a zdravý spánek tzv. stabilizovaná poloha, kdy se jedná o ležení na pravém boku s pravou paží lehce pokrčenou na polštáři a vystrčenou ven, levá paže pak volně odpočívá na levém boku. Tato poloha je optimální proto, že srdce je výše než játra a krev tak může volně cirkulovat a naopak – játra, která jsou níže než srdce, zase „shromažďují“ krev a zklidňují tím ducha. Tím podporují zdravý spánek. Také žaludek a střeva jsou v této pozici uvolněné a mohou tak vesele trávit potravu a posouvat ji směrem dolů.

Když nemůžeme usnout v pozici na zádech, jedná se vždy o stav nadbytku Shi,
pokud usínáme pouze v pozici na zádech a s vystrčenými pažemi, pak jde o stav horka Re.
Usínáme vždy pouze v poloze na břiše? Jedná se o stav nedostatku Xu, krve (hlavně dráhy žaludku Wei).
A usínáme vždy a pouze na levé straně - v tom případě se jedná o nedostatečnost energie Qi Xu a krve Xue Xu v dráze srdce Xin, a naopak o nadbytek Shi v dráze jater Gan ( játra ).
Důvody poruchy usínání a spánku :

 Emoční stres je v dnešní době základem u většiny poruch spánku. Nadměrné starosti, obavy, úzkosti, strachy, nadměrné či neustálé (obsedantní) přemýšlení, sklon ke smutku či plačtivosti, nostalgické prodlévání v minulosti, vnitřní neklid, hněv, podrážděnost, frustrace, pocit viny či ukřivděnosti, ale také závist, potlačovaný hněv, nenávist, nevraživost, zatrpklost či plané klevetění – to vše vede k vyčerpání energie ledvin, k vyčerpání krve. Nebo naopak k horkosti v srdci, ledvinách, slezině.
 Přepracování si drží zaslouženě druhou příčku v našem pomyslném žebříčku. Dlouhotrvající práce bez odpovídajícího odpočinku, stresová práce (hlavně práce s lidmi), práce bez pravidelné a kvalitní stravy – to vše vede k úplnému vyčerpání si „rezerv“ organismu.
Navíc stav, kdy dráha ledvin nekomunikuje s dráhou srdce, je stav u starších lidí, kteří se budí kolem čtvrté ráno. Tady nejde o „ranní ptáče“...
 Strava a stravování nepravidelné, možná i opulentní (přejídání se obecně, a to hlavně na noc), nadměrná konzumace tučných jídel a potravin, přinášejících do organismu tzv. horko Re ( červená masa, ostrá a kořeněná jídla, smažené, grilované nebo pečené pokrmy, ale i černá káva a alkohol) – to vše má za následek poruchy zažívání.
 Konstituční dispozice ukazuje na slabou dráhu žlučníku Dan a srdce Xin, se v praxi projevuje bázlivostí, ustrašeností, nerozhodností, nízkým sebevědomím, obtížným prosazováním se, nedostatkem odvahy – tito lidé jsou od narození předurčeni k poruchám spánku.
 Dalším faktorem může být prodělané onemocnění, operace, ztráta krve, chronický únovový syndrom, bolesti, užívání hormonální antikoncepce, antibiotik, analgetik nebo návykových látek.
 Pravidelné a hlasité chrápání představuje z pohledu tčm ve většině případů stagnující hlen ze žaludku, který stoupá v protisměru.

Na správný spánek má vliv hlavně hladina L-tryptofanu v našem těle. L-tryptofan pomáhá k tvorbě melatoninu, který napomáhá ke snadnému usínání. Ovšem L-tryptofan si nedokáže naše tělo samo vytvořit, takže maso a masné výrobky, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky, sezamová semínka, kešu ořechy, hovězí a jehněčí, banány bychom měli mít v jídelníčku.

Čínská medicína považuje za nejvhodnější čas, kdy jít spát, třiadvacátou hodinu. V tuto dobu je totiž nejsilnější energie Jin, která souvisí s odpočinkem a s obnovou. Během spánku se pak vytváří energie Jang, která nás připraví na aktivity během dne. Energie Jang během noci prochází různými orgány, které tím vyživuje.

Spánek je prospěšný kdekoliv, ale v posteli by člověku bylo lépe. Denis Diderot
The administrator has disabled public write access.
Vygenerováno za 0.153 sekund