Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3

Téma: LETECKÁ ESA I. a II. SVĚTOVÉ VÁLKY

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 10. kvě 2022 18:09 #14985

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
NEJTĚŽŠÍ SOUBOJ LETECKÉHO ESA HERMANNA GRAFA

Každý, kdo se alespoň trochu zajímá o 2. světovou válku, zná letecká esa jako jsou například Erich Hartmann, Günther Rall, Otto Kittel, Ivan Kožedub, Alexandr Pokryšin nebo Francis Gaberski. Tito piloti získali desítky a stovky vzdušných vítězství a byli dekorováni nejvyššími vyznamenáními a řády, ovšem na druhé straně beze stopy zemřely další tisíce pilotů , kteří často měli neméně vysoký potenciál nežli šťastlivci, kterým se podařilo dožít se konce války. Dnešní příběh je o sovětském pilotovi, který se mohl stát známým jako jsou například Pokryškin nebo Kožedub, avšak nedochovalo se ani jeho jméno.

www.armyweb.cz/clanek/nejtezsi-souboj-le...o-esa-hermanna-grafa

Zdroj: armyweb.cz

R/2
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 19. dub 2022 16:56 #14923

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Černý ďábel Hartmann. Rudé armádě sestřelil 345 letadel, přežil i peklo v gulagu

Nejúspěšnější letecké eso celé historie vzdušných bojů. Přáteli přezdívaný Blonďatý rytíř, nepřítelem Černý ďábel Ukrajiny. To byl německý stíhací pilot Erich „Bubi“ Hartmann, který se narodil před sto lety. Jen Rudé armádě za druhé světové války sestřelil 345 letadel. Poslední stroj poslal k zemi v ranních hodinách 8. května 1945 nad Brnem. Sověti mu jeho zářezy vrátili ve dvou gulazích. Útrapy přežil a po deseti letech se vrátil do vlasti.

Zdroj: www.denik.cz/ze_sveta/cerny-dabel-ukrajiny.html

r/6
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 21. úno 2022 17:50 #14734

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
GREGORY BOYINGTON - LETECKÉ ESO II. SVĚTOVÉ VÁLKY

Létající tygr a Černá ovce – 26 sestřelů, zajetí, Medaile cti a bouřlivý život Pappyho Boyingtona

Gregory Boyington vtipkoval o tom, že během dvaceti měsíců, které strávil v japonském válečném zajetí, se díky nucené střídmosti jeho zdravotní stav zlepšil. Boyington, kterému jeho muži říkali "Pappy", byl stíhacím esem námořní pěchoty s 26 sestřely, který byl známý svými výjimečnými schopnostmi v boji a také otevřeným, přátelským chováním.

Jako jeden z mála příslušníků námořní pěchoty, kteří obdrželi Medaili cti i Námořní kříž, se toto stíhací eso probojovalo do síní slávy vojenské historie i na plátna filmů vznikajících v Hollywoodu. U nás nepříliš známý, ale v mnoha zemích populární byl např. seriál Baa Baa Black Sheep ze sedmdesátých let, který se inspiroval Boyingtonovým působením u slavné perutě Black Sheep (Černé ovce). Skutečnost je však ještě více fascinující a pravdivý příběh Pappyho Boyingtona dokazuje, že to byl muž skutečně mimořádných kvalit.

www.armyweb.cz/clanek/letajici-tygr-a-ce...t-pappyho-boyingtona

ZDROJ: armyweb.cz

R/2
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 05. úno 2022 12:44 #14656

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 23. led 2022 05:04 #14601

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
HANS-JOACHIM MARSEILLE:

Talent bohémského stíhacího esa pocítil nepřítel brzy. Šest sestřelených letounů během 11 minut. Úspěchy vystřídal rychlý konec

www.securitymagazin.cz/historie/hans-joa...onec-1404068071.html

r/jkK
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 10. srp 2021 19:30 #13952

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
8.června 1920 se narodil Ivan Nikitovič KOŽEDUB , sovětský pilot a letecké eso druhé světové války se 62 samostatnými sestřely.

Na frontu nasazen v listopadu 1942, v březnu 1943 byl nasazen do bojů nad kurským obloukem. jeho stroj, La-5 zasáhla vlastní protiletecká obrana, stačil se vrátit na letiště. Již v červenci 1943 začaly jeho úspěchy sestřelením tří německých JU-87... sérii vítězství končil 16.dubna 1945 nad Berlínem.

Pilot Kožedub je znám i jako kontroverzní a to sestřelem dvou amerických letounů P-51 Mustang (březen 1945). Dvojice amerických stíhaček Kožeduba napadala, když se přiblížil k americkému bombardovacímu svazu. Je verze, že si jej američtí piloti spletli s německým Ew 190. Jeden pilot přežil...

Je známým fakt, že američtí piloti napadali lavočky pilotované českými piloty při Slovenském národním povstání. Pletli si je s německými "stodevadesátkami"

Ivan Kožebub ukončil válku se 320 bojovými vzlety a 62 samostatnými sestřely (americká letadla nejsou počítána).

Odborníci pokládají Ivana Nijitiče Kožeduba za skvělého pilota a řadí jej ke dvojici stejně úspěšných : Hanse Joachima Marseille a Georga Beurlinga.

Po válce byl I. N. Kožedub přecvičen na proudové MIG-15, velel v Koreji 324.IAD- ale sám létat nesměl. Jeho divize sestřelila 239 letadel...

Kariéru vojáka ukončil v roce 1985 jako maršál letectva - politicky jako člen Nejvyššího sovětu SSSR.

Zdroj: překlady z ruštiny

upraveno, zkráceno R/1
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 19. pro 2020 09:28 #12619

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
18.prosince roku 1982 zemřel přirozenou smrtí nacistický bombardovací pilot, nejvíce vyznamenaný voják II. světové války Hans - Ulrich RUDEL. Nacista.

Výrok:

" Ztracen je jen ten, kdo se odevzdal osudu".

Jako VOJÁK, pilot bojového letounu uskutečnil 2530 bojových vzletů , zničil 510 tanků, kolem 800 set bojových vozidel, 150 kusů dělostřelckých zbraní, 4 obrněné vlaky, 2 křižníky, bitevní loď MARAT, jeden torpédoborec, kolem 70 menších plavidel; sestřelil 9 letadel (2 Il-2 a sedm stíhaček.)

Sám byl sestřelem 32 x.. několikrát nad nepřátelským územím...

Stalinem na něj vypsána odměna 100 000 rublů.

Po válce se dostal do Argentiny, od roku 1953 se vrátil do SRN- politicky angažován v extrémně pravicové Deutsche Reischpartei. Přesto, že ve válce přišel o nohu , aktivně sportoval, hrál tenis, plaval, lyžoval- jako horolezec překonal Aconcaguu (6962 m) a Llulay- Yacu (6739 m)...

Zdroj: RUDEL, Hans - Ulchich: Navzdory 1995, vyd.Brno: Bonus A zkráceno, pouze fakta R/1
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 07. zář 2020 17:43 #12143

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
V týlu nepřítele. Jak čeští letci pomáhali Slovákům při operaci, která nemá obdoby

zpravy.aktualne.cz/zahranici/slovenske-n...1e9a305ac1f6b220ee8/

R/6
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 11. srp 2020 19:23 #12055

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Druhá světová válka přinesla celou plejádu hrdinů na obou frontách, miliony bezejmenných a stovky, možná tisíce těch, které historie uchovala navždy.

Jedním v hrdinů druhé světové války, skutečných i tak vyznamenaných, byl pilot východní fronty, narozený 8.srpna 1920 - letecké eso :

Ivan Nikitovič KOŽEDUB.

Narodil se v prosté ukrajinské rolnické rodině- vesnice Obražijevka, Černigovská gubernie. Středoškolák. Aeroklub v městě Šostka, sportovní letec.

Válka:

1940 povolán do Rudé armády. Vystudoval jako sportovní pilot Čugajevské letecké učiliště- výtečně- přešel do pozice instruktora.

Chtěl bojovat, armáda jej potřebovala jako instruktora. Až v nouzi "nejvyšší" bylo jeho žádostem vyhověno- v listopadu 1942 přešel v hodnosti "staršij seržant" k bojové jednotce. Jeho první zkušenost nebyla nejlepší- i když letěl na stroji La-5 dostal zásah- verze jedna praví, že to byl souboj s Messerschmittem Bf 110 , druhá, že jej napadla vlastní protiletadlové obrana...

Ale již od začátku července 1943 postupně sestřelil do 16.července 8 letadel a byl povýšen postupně až na velitele 3.eskadry.

Pro své letecké umění dostal jako jeden z prvních Lavočkin La-7- 19.srpna 1944 měl za sebou 256 bojových vzletů a 48 úspěšných sestřelů- na stejnokroji 2.titul hrdiny SSSR.

Sovětská válečná propaganda stejně jako všechny ostatní, popisuje příběh hodný do čítanek. Při jednom se soubojů nad územím nepřítele byl jeho stroj zasažen a začala hořet palivová nádrž. Kožedub se rozhodl pro útok "kamikaze" ,zamířil svůj stroj "k nejbližšímu nepřátelskému postavení".

Začal prudce klesat. Proud vzduchu požár uhasil a pilot se vrátil s problémy na základnu.

V bojích nad Polskem a později nad Německem dovršil sérii vítězství 16.dubna 1945 nad Berlínem.

Zajímavé jsou sestřely dvou amerických letounů P-51 Mustang ( březen 1945.) Tehdy se již vítězní sovětští piloti "nebezpečně" přiblížili k americkému bombardovacímu svazu. Američtí stíhači si zřejmě zaměnili La-7 k velmi podobnému Fw 190; protože na La-7 nebyly americké poznávací znaky, zahájili útočný manévr... Kožedub byl zkušeným "mazákem" a oba "dotírající" Mustangy sestřelil. Celá věc byla tutlána, sestřely nebyly Kožedubovi uznány a z oficiálních záznamů smazány...

Kožedubův La-7 byla jako stroj "esa" pestře pomalován. Tak jej 22.dubna 1945 znovu napadli Američané- stálo je to další dvě stíhačky- a jeden život, druhý pilot stačil otevřít padák.

V některých dobových materiálech lze najít i zajímavý údaj. Američtí letci nad Evropou si nelámali příliš hlavu se "rozpoznáváním" strojů spojeneckých a pálili na vše, co nemělo americké označení. To potvrzují i čeští piloti na sovětských LAVOČKINECH během Slovenského národního povstání...nad územím Slovenska.

Skončila 2.světová válka.

Skončeno a "podepsáno" ... nesestřelený Kožedub vykonal 320 bojových misí; na nich sestřelil samostatně 62 letadel (mimo amerických). 18.srpna 1945 dostal třetí hvězdu Hrdiny SSSR. Postavil se po bok skvělých bojových pilotů : Hanse-Joachima Marseille nebo George Beurlinga - přesná střelba z velkých úhlů...

Exkurz:

Hans Joachim Marseille sestřelil do své smrti, kdy se mu neotevřel padák po sestřelu protileteckou obranou, 158 letounů západních mocností- žádného sověta...

George Beurling -nejúspěšnější kanadský pilot druhé světové války. Při své misi na Maltě sestřelil 27 letadel OSY- (za 27 dnů)- označován jako "Sokol Malty" nebo "Rytíř Malty". Jeden z nejtalentovanějších leteckých es druhé světové války.

Individualista, neschopný týmové práce,podivín- ale výborný střelec a pilot. 31 vítezných soubojů.

Zemřel po válce v roce 1948 v Kanadě jako žebrák na ulici... bylo mu 26 let! Nikdo jej mimo válku nechtěl...

Ivan Nikitovič KOŽEDUB

po skončení války přešel na Mig-15.

Během války v Koreji velel 324.peruti- sám již létat nesměl. Sověti uvádí, že Kožedubovi stíhači sestřelili 329 korejských a amerických strojů (údaj nelze ověřit).

Kariréru ukončil I.N.Kožedub jako maršál letectva . Do nebe pilotů odešel 8.srpna 1991 ve svých 71 letech.

Zdroje: Velká ruská encyklopedie (online- dostupné) a další čtyři zdroje v ruštině- exkurz: zdroje naší české WIKI... upraveno, zkráceno, pouze prověřitelná fakta bez politického "nánosu"

R/1
The administrator has disabled public write access.

LETECKÁ ESA II. SVĚTOVÉ VÁLKY 24. kvě 2020 14:50 #11761

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Naši letci dosáhli v bitvě o Francii větších úspěchů než v té o Británii


Zdroj: www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ceskoslov...084930_vojenstvi_erp

R/6
The administrator has disabled public write access.
  • Strana:
  • 1
  • 2
  • 3
Vygenerováno za 0.145 sekund